(c) Graphicstock

Bizarní: Dvě exoplanety obíhají okolo sebe

Jsou všude a jsou pestré. To je asi nejdůležitější vzkaz výzkumu exoplanet od poloviny 90. let do dneška. Planety obíhají hnědé trpaslíky, pulsary, potulují se samy vesmírem… o různorodosti planetárním systémů ani nemluvě. A nyní zde máme dvě planety, které obíhají okolo sebe!

Pár s označením 2MASS J11193254-1137466 (zkráceně 2MASS J1119−1137) se nachází 85 světelných let od nás. Dvě planety o hmotnosti 4 Jupiterů dělí 3,6 AU a obíhají okolo sebe s periodou 100 let.

William Best z University of Hawaii objevil se svým týmem tento netradiční pár pomoci Keckova dalekohledu na Havaji. Objekty jsou patrně velmi mladé (kolem 10 milionů let) a jsou na 82 % členy pohybující se skupiny TW Hydrae. Vzhledem ke svému stáří ještě stále vyzařují poměrně hodně v infračervené části spektra.

Je samozřejmě tradičním terminologickým oříškem, zda tyto objekty označovat za planety – stejně jako ty, které obíhají například okolo pulsarů.

Někteří vědci se domnívají, že by se mezi planetou a hnědým trpaslíkem nemělo rozlišovat na základě hmotnosti (obecně se uvádí, že říše hnědých trpaslíků začíná na 13 Jupiterech), ale spíše způsobem jejich vzniku. Planety jsou objekty, které vznikly akrecí v disku (shlukováním prachových částeček) a hnědí trpaslíci by byly objekty, které vznikly stejně jako hvězdy zhroucením oblaka plynu a prachu.

Převzato z webu Exoplanety.cz, upraveno