Image credit: ESA/Hubble & NASA, Acknowledgement: Judy Schmidt

Češka objevila exoplanetu u obří hvězdy

Mezinárodní tým astronomů pod vedením české astronomy Marie Hrudkové pravděpodobně objevil exoplanetu u obří hvězdy.

Marie Hrudková, která momentálně působí na Kanárských ostrovech (Isaac Newton Group of Telescopes) a její kolegové hlásí možný objev exoplanety u hvězdy HD 175370.

HD 175370 je jednou z 95 obřích hvězd, které se ocitly v hledáčku týmu. U některých obřích hvězd se metodou měření radiálních rychlostí hledají exoplanety poměrně špatně. V jejich spektrech je kvůli vysokým teplotám nedostatek čar a lovcům exoplanet nepomůže ani vyšší rotace těchto hvězd. Jak se ale hvězda posouvá v rámci HR diagramu, zvětšuje se, chladne a snižuje rychlost rotace. Postupně se tak stává dostupnou pro přesnější měření radiálních rychlostí.

Hvězda HD 175370 se nacházela v zorném poli Keplera v rámci první mise, takže vědci mohli využít data z kosmického dalekohledu k upřesnění parametrů hvězdy. HD 175370 má sice hmotnost podobnou Slunci ale její velikost je přibližně 23x větší.

Od března 2010 byla hvězda pozorována spektrografem na německém dvoumetrovém dalekohledu Alfreda Jensche a od května 2011 pomoci spektrogramu HERMES na 1,2 m dalekohledu Mercator na Kanárských ostrovech.

Měření radiálních rychlostí odhalilo pravděpodobnou planetu s hmotností nejméně 4,6 Jupiteru a oběžnou dobou necelých 350 dní. HD 175370 má kromě toho také hvězdného průvodce, který okolo ní oběhne přibližně za 88 let.

Systém HD 175370 je jedním z mála binárních systémů (dvojhvězd) s hmotnou planetou, takže může být důležitý pro pochopení vzniku planet u dvojhvězd.
Zpochybněna planeta, která už dostala i jméno

Je vhodné upozornit, že exoplanetu je potřeba brát stále jen jako kandidáte. Za změřeným signálem totiž může být i činnost samotné hvězdy.

Autoři při této příležitosti upozorňují na případ exoplanety 42 Draconis b. Jedná se o podobný systém – obří hvězda spektrální třídy K s velmi hmotnou planetou s oběžnou dobou 480 dní.

Problém je, že podobný tým (tentokrát vedený Artiem Hatzesem) provedl v posledních letech měření radiálních rychlostí této hvězdy a existenci planety zpochybňuje! Pro ověření její existence přitom byly použity stejné nástroje jako v případě HD 175370 b.

Vtipné je, že 42 Draconis b je jednou z hrstky exoplanet, kterou Mezinárodní astronomická unie před časem vybrala pro kampaň Name Exo Worlds. Lidé mohli navrhovat a následně hlasovat pro jména exoplanet. 42 Draconis b dostala nakonec jméno Orbitar.

Studie o zpochybnění existence 42 Draconis b se připravuje.

Převzato z webu Exoplanety.cz, upraveno