Foto: © James Thew / Dollar Photo Club

Česko chystá investice do vodíkové dopravy

Pět nových čerpacích stanic na vodík, investice do výzkumu/vývoje nebo rozšíření flotily vodíkových autobusů. To vše patří mezi české plány na rozvoj vodíkového hospodářství v nejbližších deseti letech. Spolu s nejnovějšími trendy z Evropy se o nich minulý týden diskutovalo na mezinárodní konferenci Hydrogen Days 2016 v Praze.
Více než stovka odborníků ze třinácti zemí se tento týden sjela do Prahy, aby na konferenci Hydrogen Days 2016 posoudili aktuální vývoj v oblasti vodíku a palivových článků a možnosti jejich využití v evropských regionech. Zejména v oblasti dopravy jsou vodíkové technologie již ve fázi, kdy vstupují na volný trh a stále více měst, států i výrobců automobilů s nimi počítá ve svých strategiích.
„Několik asijských automobilek již přikročilo k sériové výrobě modelu poháněného vodíkem. Na podobný krok v Evropě nebudeme dlouho čekat, zde se pozornost navíc zaměřuje i na zavádění vodíkových vozidel v hromadné dopravě. Na konferenci byl například představen koncept bezemisní MHD v Hamburgu, kde hraje vodík nezastupitelnou roli,“ říká Martin Fišer, předseda představenstva České vodíkové technologické platformy, a dodává, že Hamburg deklaroval ochotu přizvat ke společným projektům i české partnery.
Klíčovým celoevropským tématem je v tuto chvíli infrastruktura. V Evropě je v provozu asi stovka vodíkových čerpacích stanic, přibližně polovina z nich v Německu. Plány jsou ale ambiciózní – jen Německo chce v příštích sedmi letech dosáhnout počtu 400 čerpacích stanic.
V Česku je dnes jedna čerpací stanice na vodík ve středočeských Neratovicích. Národní akční plán čisté mobility zatím počítá se vznikem pěti nových v příštích deseti letech, každé dva roky však probíhá jeho aktualizace a cíle tak zřejmě ještě narostou. Ministerstvo dopravy nyní chystá studii, která reálné potřeby zhodnotí.
Nedávno vypsaná výzva ministerstva pro místní rozvoj ze strukturálních fondů EU by zase mohla českým městům a krajům pomoci se zaváděním vodíkové hromadné dopravy. „V Řeži jsme vyvinuli funkční prototyp autobusu s vodíkovým pohonem TriHyBus a doufáme, že se podobným vozem brzy svezou cestující v rámci běžné MHD v severních Čechách, v Praze nebo na Ostravsku, kde bychom tak přispěli k čistšímu ovzduší. Jsou tu ale i jiné možnosti – v Hamburgu provozují vodíkovou loď, což by se hodilo třeba pro Prahu, kde je řeka hodně využívána. Číňané zase nedávno představili vodíkovou tramvaj, která vznikla i za přispění českých odborníků,“ přibližuje široké možnosti využití Aleš Doucek, vedoucí oddělení vodíkových technologií v ÚJV Řež a místopředseda představenstva platformy. Intenzivní zájem o spolupráci na podobných projektech už projevila také společnost Unipetrol i někteří významní hráči ve strojírenství.
Podle Karla Bouzka z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze přinese zavádění vodíkového hospodářství v dopravě České republice řadu pozitiv. „V první řadě je to samozřejmě čistý, bezemisní způsob dopravy a vede ke snižování naší závislosti na fosilních palivech, zejména pokud bude vodík vyráběn z obnovitelných zdrojů. Sníží se také hladina hluku. Pro náš automobilový průmysl je tu pak přístup k inovacím a novým technologiím a pro celou společnost vznik tisíců pracovních míst,“ uvádí.
Konference Hydrogen Days 2016 proběhla pod záštitou ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, místopředsedy vlády pro vědu, výzkum a inovace Pavla Bělobrádka, Ministerstva dopravy ČR, Ministerstva životního prostředí ČR, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR a městských částí Praha 6 a Praha 7. Co do účasti byla o třetinu početnější než v loni a stala se tak již stálicí v evropském kalendáři. V příštím roce se navíc na jaře můžeme těšit na hosty z celého světa, protože Praha získala pořádání největší světové vodíkové konference World Hydrogen Technology Convention 2017. „Očekáváme okolo sedmi stovek účastníků z prestižních univerzit, velkých automobilek, energetických a strojírenských koncernů i reprezentanty státních institucí. Doufáme, že se Češi budou při té příležitosti moci seznámit s nejnovějšími vodíkovými modely některých světových automobilek naživo. Na nás nyní je zajistit pro to nezbytnou čerpací stanici,“ uzavírá Martin Fišer.

Dítě žilo několik měsíců s mechanickým srdcem umístěným mimo tělo

Přístroj vypadá jako pumpa, která je umístěna mimo hrudník pacienta. Krev je z těla do …

Používáme soubory cookies pro přizpůsobení obsahu webu a sledování návštěvnosti. Data o používání webu sdílíme s našimi partnery pro cílení reklamy a analýzu návštěvnosti. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close