Foto: © James Thew / Dollar Photo Club

Elektřina generovaná z tlakových vln aut

I na nepřehledných úsecích silnic může být bezpečněji. Tým vědců z VŠB – Technické univerzity Ostrava pracuje na zařízení, které pomůže zvýšit bezpečnost na českých silnicích. Výsledkem bádání budou svodidla doplněná o světelné moduly, které generují elektrickou energii pomocí tlakové vlny projíždějícího vozidla. Díky nim tak dojde k automatickému osvětlení části vozovky a lepší přehlednosti právě projížděného úseku.

„Cílem našeho řešení je zvýšit bezpečnost nepřehledných úseků a přitom využít chytré a ekologické nástroje,“ říká doc. Stanislav Mišák, vedoucí týmu vědců Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava. Dle statistiky nehodovosti za rok 2016 šetřila Policie ČR 98 864 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 545 osob. Celková hmotná škoda odhadnutá policisty dosáhla téměř 6 milionů Kč. K možnému zlepšení dlouhodobě špatné situace na českých silnicích by mohl přispět právě nápad vědců pod vedením doc. Mišáka.

Tým pracuje na zařízení, které dokáže generovat elektrickou energii ve světelných modulech instalovaných po obvodu vozovek pouze pomocí tlakové vlny projíždějícího vozidla v místě instalace. Při umístění např. na svodidlech již není potřeba žádný přívod elektrické energie k napájení namontovaných svítidel. Dojde tak k automatickému osvětlení části vozovky, tedy k lepší přehlednosti a tím i větší bezpečnosti, a to především v zatáčkách a hůře viditelných úsecích.

K dalším výhodám řešení patří jeho jednoduchost při montáži do stávajících svodidel i vyšší mechanická odolnost v porovnání s jinými zařízeními obdobného účelu. Potenciálními zákazníky tak mohou být v budoucnu instituce, které působí v oblasti bezpečnosti silničního provozu nebo firmy provádějící dopravní stavby.

Vývoj prototypu by měl být ukončen v srpnu 2019 a bude spolufinancován programem GAMA TAČR (GAMA je program aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací Technologické agentury České republiky). Garantem realizace tohoto řešení je Centrum energetických jednotek pro využití netradičních zdrojů energie VŠB-TUO.

tisková zpráva VŠB – Technické univerzity Ostrava

Pekelný svět s titanovou oblohou

Oxid titanatý na Zemi najdeme jen zřídka, vyskytuje se však v atmosférách chladných hvězd. Astronomům …

  • duck

    No jo, nebudou tam žádné dráty. Ta tlaková vlna se ale šíří jen pár metrů před vozidlem a tak řidič na osamělé vozovce to rozsvěcení vodících světel vůbec nezaregistruje. No a tam kde jede jedno auta za druhým, tak tam průběh vozovky nevidí jen slepí, kteří coby řidiči musí používat před vozidlem vodícího psa a ten zase potřebnou intenzitu tlakové vlny nevyvolává. Jakpak asi ti vědátoři toto dilema vyřeší? Že by navýšením grantu?

    • e

      … daji zaric svetla do dostatecne vzdalenosti dopredu od mista generovani energie pomoci tlakove vlny a oba prvky (zdroj i svetlo) spoji kabelem. Generujes u auta, svitis o 50m dal. To ale udelaji i dalkove a odrazky u krajnice .. na to neni potreba tahle technologie prevodu fosilnich paliv na kinetickou energii, tu pres tlakovou vlnu na elektrickou a tu na svetlo o 50 metru dal. Ted to je fosilni palivo, alternator, zdroj svetla. Vse v jednom a u krajnice se montuji levne vyrobitelne a prakticky vzdy funkcni odrazky.

      Otazkou spis je co kdyz tlakova vlna nevznikne. Treba auto pojede pomalu. Nebo ne dostatecne blizko pro generovani tlaku. Usek tak zustane neprehledny. Je tedy potreba zalozni napajeni. Tlakova vlna pak musi vygenerovat dostatek energie pro svetlo a jeste pro akumulaci. Pokud ne, pak to neni prilis zajimave. Je pak nutno napajet i odjinud a to se muze rovnou odjinud a je to jednodussi. Jako kombinace je to znacne prekombinovane ale asi prakticky nic moc.

      Proste ulet na vytazeni penez z dotaci.

      • duck

        Toto je logika obyčejného kmána a ne graduovaného vědátora. Směrodatná může být jen argumentace těch univerzitních expertů, pokud se z výšin svých titulů před i za jmény sníží ke komunikaci s kmány, aby tito neumřeli učeností nepostiženi, lidově blbí.

Používáme soubory cookies pro přizpůsobení obsahu webu a sledování návštěvnosti. Data o používání webu sdílíme s našimi partnery pro cílení reklamy a analýzu návštěvnosti. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close