Image credit: ESA/Hubble & NASA, Acknowledgement: Judy Schmidt

Holografická gravitace prošla testem

Viditelná hmota prý stačí. Test teorie Erica Verlindea, která vysvětluje současná měření gravitace bez předpokladu temné hmoty, dopadl uspokojivě. Měření a analýzu dat provedli Margot Brouwer a její kolegové z observatoře v Leidenu.

O Verlindeově práci, která operuje s holografickým principem, jsme podrobněji psali zde: Temná energie vs. holografický princip
V britském Monthly Notices of the Royal Astronomical Society byly nyní publikovány údaje o sledování gravitace ve více než 33 000 galaxií. Použita byla metoda gravitační čočky, tj. měření míry ohybu světla vlivem hmotnosti galaxie. Výsledky prý s Verlideovou předpovědí souhlasí velmi dobře. Na rozdíl od temné hmoty vychází přitom chování gravitace ve Verlindeově modelu přímo z teorie; temná hmota, respektive její množství, naopak představuje volný parametr, totéž pak platí pro MOND (modifikovaná newtonovská dynamika, tj. přidání dalších členů do gravitačního zákona), kde jsou parametry de facto nastaveny ex-post. Klíčovou otázkou se zdá být, jak je eventuální temná hmota distribuována – pokud by v různých galaxiích její zastoupení bylo např. různé, pak by jiné teorie nedokázaly úpravou gravitačního zákona pozorování vysvětlit. Naopak rovnoměrně(ji) rozložená temná hmota (přednostně ve vnějších částech galaxií, ale ve všech galaxiích stejně) a alternativní modely by šlo experimentálně odlišit mnohem obtížněji. (Úplně rovnoměrně ovšem temná hmota být rozložena nemůže, pak by se do gravitačního zákona již nějak dostala; v našem bezprostředním okolí chybí.)

Viz také: Komplikace s temnou hmotou, Podivné rozložení temné hmoty
Teoretický fyzik a odborník na superstruny Verlinde původně svůj model publikoval pouze na arXiv, tedy bez oponentury. Nynější studie vyšla už v recenzovaném časopise.
Verlinde uznává, že jeho teorie ovšem ještě není zdaleka hotová, např. protože její stávající podoba popisuje statický, nikoliv rozpínající se vesmír.

1. Tady se porad mluvi o teorii, ale ono to ma do aspon trochu ucelene teorie opravdu daleko. Je tam tolik neznamych, ze to vyvolava spise vice otazek nez odpovedi. Nadruhou stranu si myslim, ze uprava nasich gravitacnich teorii, je spravna cesta. U verlindeho mi hlavne nejde do hlavy, kdyz temna hmota nebude existovat, jak vysvetlime pozorovani temne hmoty. Mam na mysli predevsim ty gravitacni cocky z ni tvorene, diky nimz mame prehled o rozlozeni TH v prostoru.