(c) NASA, licence obrázku public domain
Credit: NASA, licence obrázku public domain

Jak Musk udělal z termínu přistání člověka na Marsu nedůležitý údaj

Světovými médii prolétla zpráva o tom, že SpaceX chce dostat člověka na Mars už v roce 2024. Je to reálné? A proč je to vlastně úplně jedno?

Pokud jde o cestu člověka na Mars, jsou lidé i média doslova posednutí rokem. Pamatuji si dobu, kdy byl termínem rok 2020, pak se to posunulo na rok 2030 (a později).

Celá diskuse a úvahy o letu na Mars se smrskly na to úplně nejméně důležité. Musk letos představí podrobnosti, ale už dnes bych si vsadil, že tím mediálně nejvděčnějším bude opět rok a skutečný význam sdělení bude propírán tak maximálně na specializovaných webech.

Může SpaceX skutečně vyslat bezpilotní Dragon k Marsu už za dva roky a člověka za osm let? Nevím a je to nepodstatné. Možná je to PR taktika, možná je to typický Musk se svými nerealistickými termíny, které mají vyždímat ze zaměstnanců i to, co v nich není. A možná je to pravda.

V konečném důsledku je jedno, zda to bude v roce 2018 nebo 2020, zda se lidská noha dotkne povrchu rudé planety v roce 2024 nebo 2028. Důležité je jen jedno. Musk má něco, co NASA postrádá neuvěřitelných 55 let. Má vizi.

V roce 1961 John Fitzgerald Kennedy oznámil, že NASA vyšle do konce desetiletí člověka na Měsíc. Bylo to naposledy, co měla NASA vizi. Všichni věděli, na čem se pracuje, kam se směřuje. Plány se neměnily, nerušily a neposouvaly. V roce 1969 učinila noha Armstronga malý krok pro člověka, který ale nebyl velkým skokem pro lidstvo. Byl jen velkým americkým kopancem do sovětského zadku.

Apollo nepochybně ovlivnilo celou řadu oborů, ale touha a potřeba člověka opustit vlastní kolíbku se tehdy v Moři klidu zastavila.

NASA má několik problémů. Figurky v Bílém domě se mění a s ní také plány americké kosmonautiky. Dalším problémem jsou peníze. Nikoliv však jejich nedostatek, ale jejich přebytek. Proč se snažit přicházet s životně důležitým zlevněním letů do vesmíru, když to daňový poplatník zaplatí?

Je ironií, že raketoplány měly z letů do vesmíru udělat levnou a rutinní záležitost. Nestalo se tak. NASA se pak definitivně uzemnila stavbou obrovského kolosu na oběžné dráze.

Pamatuji si, jak se v době startu prvních modulů ISS psalo o tom, že bude stanice odrazovým můstkem pro lety dál… nakonec se tak opravdu stane, ale jinak, než jsme si kdy pomysleli.

Musk jde po cestě, kterou dávno před ním postavili jiní. Nebýt ISS, nebyl Dragon a vznik SpaceX by byl přinejmenším složitější. Odborníky na rakety neseženete jen tak na úřadu práce… To vše je pravdou, ale pravdou také je, že Musk je jediný, kdo má dnes vizi.

Přestože SpaceX dostává státní peníze, v konečném důsledku pracuje se svými prostředky. Z tohoto důvodu její samotná existence a konkurenceschopnost závisí na inovaci, na zlevnění letu do vesmíru, na nových cestách.

Psalo se 21. září 2012, když se poprvé zažehly rakety Grasshopperu. Mělo se jednat o test technologie budoucnosti – rakety, která se po splnění úkolu vrátí zpět. Grasshopper vzlétl do výšky neuvěřitelných 180 centimetrů! O necelé dva měsíce později to bylo už 5,4 metrů.

Pamatuji si na komentář z té doby, že to společnost SpaceX dělá jen proto, aby ukázala, že něco dělá a celé je to nesmysl. Asi není potřeba říkat, jak to celé dopadlo…