FOTO: © FREEHANDZ /DOLLAR PHOTO CLUB
Foto: © freehandz /Dollar Photo Club

K ISS odstartovala zásobovací loď Dragon společnosti SpaceX

Z mysu Canaveral na Floridě odstartovala dnes ráno raketa Falcon 9 se zásobovací lodí Dragon, která dopraví na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) kolem 2200 kilogramů zásob a různých zařízení. Dragon, který stejně jako raketa patří americké společnosti SpaceX, k cíli dorazí ve středu. Po startu se znovu podařilo přistát s prvním stupněm Falconu 9, jenž SpaceX hodlá opakovaně použít k vynesení nákladu do vesmíru.

Nosný stupeň rakety přistál deset minut po startu několik kilometrů od Mysu Canaveral. Šlo už o třetí takové úspěšné přistání z posledních čtyř startů Falconů – dvakrát se to podařilo na pevné zemi a jednou na plošině plovoucí na moři.

SpaceX podnikatele Elona Muska vyvíjí rakety schopné opětného použití, které sníží náklady letů do vesmíru. Podle představitele firmy Hanse Koenigsmanna jeden z navrácených a renovovaných prvních stupňů chce společnost použít k novému vypuštění už letos na podzim.

Mezi nákladem, s nímž Dragon míří k mezinárodnímu orbitálnímu komplexu, je i první ze dvou spojovacích adaptérů o průměru 2,4 metru, které v budoucnu umožní snadnější kotvení vesmírných lodí soukromých společností u ISS. Americká vesmírná agentura NASA tyto adaptéry potřebuje instalovat před tím, než na stanici začnou dopravovat astronauty vedle ruských lodí i nové americké. S prvním startem se počítá příští rok.

SpaceX připravuje pro dopravu posádek pilotovanou verzi Dragonu a společnost Boeing nový aparát CST-100 Starliner. Kromě toho i NASA chystá svou loď Orion.

Dragon dnes vyrazil k ISS i s prvním zařízením pro testování DNA na oběžné dráze. Přístroj je podle NASA schopen identifikovat mikroby, diagnostikovat choroby, posuzovat zdravotní stav posádek, a dokonce prý i detekovat život založený na DNA kdekoli ve Sluneční soustavě.

První český aviatik Jan Kašpar létal jen dva roky