(c) NASA, licence obrázku public domain
Credit: NASA, licence obrázku public domain

NASA objevila na Marsu obrovskou podzemní zásobárnu vodního ledu

Obrovské ložisko vodního ledu ukryté nehluboko pod povrchem Marsu objevili vědci s pomocí amerického satelitu Mars Reconnaissance Orbiter (MRO). Odhaduje se, že by mělo obsahovat tolik vody, jako má Hořejší jezero v Severní Americe. Na svých stránkách o tom informovala americká vesmírná agentura NASA.

Odborníky k významnému objevu přivedl zájem o zvláštně hrbolatý terén v části oblasti nazvané Utopia Planitia, která se nachází zhruba v polovině mezi rovníkem a severním pólem rudé planety. Rozhodli se místo prozkoumat pomocí radaru SHARAD, který je umístěn na družici obíhající kolem Marsu a dokáže probádat i vrstvy pod povrchem.

Při rozboru údajů získaných při více než 600 přeletech MRO nad zkoumanou oblastí vědci zjistili, že jde o ložisko rozlohou rozsáhlejší, než je území Mexika. Jeho hloubka se pohybuje od přibližně 80 do asi 170 metrů a jeho složení tvoří z 50 až 85 procent vodní led promísený s prachem a většími kamennými částicemi.

Velmi významná je skutečnost, že se tato voda nachází blízko pod povrchem – v hloubce jednoho až deseti metrů. Tato vrstva ji na jednu stranu chrání před unikáním do řídké marsovské atmosféry, ale zároveň z tohoto ložiska dělá možnou obrovskou dobře přístupnou zásobárnu vody pro budoucí lidské výpravy, které budou Mars jednou zkoumat.

„Toto ložisko je pravděpodobně mnohem dostupnější než většina vodního ledu na Marsu, protože je na relativně nízké marsopisné šířce a leží v ploché, hladké oblasti, kde bude přistání snazší než v jiných místech s ledem ukrytým pod povrchem,“ uvedl Jack Holt z Texaské univerzity, který se podílí na výzkumech zaměřených na vodu a led na Marsu.

Hořejší jezero je největší z pěti Velkých jezer nacházejících se na pomezí USA a Kanady. Je dlouhé 563 kilometrů, široké až 257 kilometrů a průměrná hloubka činí 147 metrů. Objem vody v tomto jezeře dosahuje 12.100 kilometrů krychlových.

První český aviatik Jan Kašpar létal jen dva roky