Sluneční soustava, zdroj: IAU/NASA, Wikipedia, licence obrázku public domain
slunecni-soustava

Niku za dráhou Neptunu obíhá v protisměru

Na začátku letošního roku přišli vědci s hypotézou, že ve vnějších končinách Sluneční soustavy obíhá planeta o hmotnosti asi 10 Zemí. Na její existenci ukazují dráhy některých těles za Neptunem.

Mezi transneptunická tělesa se zajímavou dráhou se zařadil nový úlovek dalekohledu Pan-STARRS 1. Objekt o velikosti přibližně 200 km totiž obíhá okolo Slunce pod sklonem 110 stupňů vůči rovině ekliptiky. V praxi to znamená, že obíhá v opačném směru, než většina těles ve Sluneční soustavě.

Vědci dali objektu přezdívku Niku, což v čínštině znamená něco jako vzdorovitý. Velká poloosa dráhy tělesa je 35,7 AU, výstřednost 0,33.

Niku není jediný objekt s takto velkou inklinací. Vědci ho přirovnávají třeba k tělesu 2008 KV42, které obíhá pod sklonem 103 stupňů.

Může za to planeta Devět? Zřejmě ne. Příčina velkého sklonu tohoto i některých dalších těles zůstává záhadou. Bude potřeba objevů dalších podobných těles.

Převzato z webu Exoplanety.cz, zkráceno