Image credit: ESA/Hubble & NASA, Acknowledgement: Judy Schmidt

Objevili exoplanetu se třemi slunci, vidíme ji přímo

Značně omezený klub exoplanet, které jsou vidět přímo, se rozrostl o nového člena: HD 131399Ab má dokonce hned tři slunce.

HD 131399Ab je jednou z planet s více než jedním sluncem. Jedná se o S-typ systému, což znamená, že planeta obíhá okolo jedné ze složek vícenásobného hvězdného systému. Ve vesmíru existuje ještě P-typ (alias cirkumbinární), kdy planeta obíhá okolo obou hvězd současně.

Ale hezky od začátku. Celý systém HD 131399 se nachází 340 světelných let od nás v souhvězdí Kentaura. Hlavní složkou je hvězda HD131399A s hmotností asi o 60 % větší než Slunce. Ve vzdálenosti 300 AU od ní se pohybuje dvojice hvězd „B“ a „C“, které obíhají kolem společného těžiště a jsou od sebe asi 10 AU daleko.

Samotnou planetu našel přístroj SPHERE na dalekohledu VLT u největší hvězdy „A“, okolo které patrně oběhne za nějakých 550 let.

Vypadá to, že systém je stabilní. Nesmíme zapomínat, že dvě další složky (B a C) by měly svou gravitací působit na planetu. Kdyby ta obíhala trochu dál od své mateřské hvězdy, mohla by dopadnout špatně. Podobné interakce končí vyhozením ze systému nebo migrací.

Se vzdáleností několika desítek AU od své hvězdy a oběžnou dobou v řádu stovek let se samozřejmě nejedná o horkého jupitera.

Planeta HD131399Ab je ale přesto ještě slušně teplá po svém vzniku – má zřejmě méně než 20 milionů let.

Jedinou možností, jak dnes exoplanetu pozorovat přímo, je díky jejímu tepelnému vyzařování. Jiný slovy: pozorovat přímo lze mladé exoplanety, které jsou daleko od své hvězdy (nejsou přezářeny jejím světlem) a jsou ještě teplé.

Teplota planety HD131399Ab se odhaduje na 850 ± 50 Kelvinů (tedy něco kolem 600 stupňů Celsia) a hmotnost na 4 ± 1 Jupiteru.

Jedná se o jednu z nejméně hmotných a nejchladnějších exoplanet, které jsme pozorovali přímo. O chlup lépe na tom bude třeba exoplaneta GJ 504b, kterou před třemi lety objevil dalekohledu Subaru. GJ 504b má přibližně stejnou hmotnost ale teplotu 510 Kelvinů.
Převzato z webu Exoplanety.cz, upraveno