Sluneční soustava, zdroj: IAU/NASA, Wikipedia, licence obrázku public domain

Pluto před 10 lety v Praze ztratilo statut planety

Mezinárodní astronomická unie (IAU) na svém valném shromáždění v Praze před deseti lety, 24. srpna 2006, vyřadila Pluto ze seznamu planet ve sluneční soustavě a zařadila ho mezi takzvané trpasličí planety. Jeho status byl zpochybňován již od konce 70. let 20. století, kdy byla objevena vzdálená planetka Chiron a kdy také astronomové přesněji poznali malou hmotnost Pluta. V červnu 2008 IAU rozhodla, že po Plutu budou napříště souhrnně pojmenovávána tělesa zhruba stejné velikosti („plutoidy“).

O objev Pluta se ve svých 24 letech v roce 1930 zasloužil americký astronom Clyde William Tombaugh (1906-1997), který Pluto vypozoroval na Lowellově observatoři v Arizoně. Vesmírný objekt byl nazván podle boha podsvětí Plutona (řecky Hádes). Pluto se tehdy stalo devátou planetou sluneční soustavy.

Pluto se, podobně jako i další objekty Kuiperova pásu, skládá především z kamenných materiálů a ledu. Jde o poměrně malé těleso, které má přibližně pětinu hmotnosti Měsíce a třetinu jeho objemu. Pluto má pět známých měsíců. Největší, Charon, byl objeven roku 1978, další dva, Nix a Hydra, následovaly až roku 2005. Další dva malé měsíce, Kerberos a Styx byly objeveny v letech 2011 a 2012.

První český aviatik Jan Kašpar létal jen dva roky