Problémy českého vzdělávání: technologie a jazyky

I když se oboru podnikových služeb v České republice daří, jeho dynamický rozvoj brzdí nedostatečná výuka technologií a cizích jazyků, stejně jako nepřipravenost absolventů škol na profesní život. Asociace ABSL sdružující společnosti podnikající v oblasti sdílených podnikových služeb se proto chce aktivně zapojit do diskuze o učebních osnovách a nabídnout univerzitám lektory z praxe. Vše s cílem nepřijít o plánovaných 35 000 nových pracovních míst a zachovat konkurenceschopnost České republiky i v době digitální transformace a po 4. průmyslové revoluci.

Podnikové služby v dnešní době zaměstnávají asi 65 000 zaměstnanců a generují více než 1,5 % českého HDP. Česká republika patří v očích zahraničních investorů k vyhledávaným destinacím pro provoz center sdílených podnikových služeb, a proto se odhaduje další růst tohoto segmentu, a to až na 100 000 zaměstnanců do roku 2020. Pro srovnání – automobiloví výrobci ze Sdružení automobilového průmyslu dávají v ČR práci zhruba 115 000 lidí.

Tak jako automobilky hlásí nedostatek dělníků i učňů, podnikové služby narážejí v oblasti lidských zdrojů rovněž na limity, které mohou plánovaný růst ohrozit. „Aby si Česká republika dokázala udržet své vedoucí postavení v sektoru globálního outsourcingu, potřebuje lépe sladit potřeby zaměstnavatelů se vzdělávacími programy středních a vysokých škol,“ říká Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL. Dostupnost kvalifikované pracovní síly je totiž prvořadým kritickým faktorem při rozhodování investorů, zda otevřít nebo rozšířit centrum sdílených podnikových služeb v České republice.

Statisíce na zaškolení nového zaměstnance

Centra dnes musí nové zaměstnance, kteří se zhruba ze 70 % rekrutují z absolventů škol, nejprve dovzdělat a zaškolit. Znamená to, že musí investovat významné množství času – průměrně 3 – 6 měsíců – a úsilí, aby kompenzovaly mezery v jejich znalostech a schopnostech. Na zaučení nového zaměstnance jsou pak vynakládány vysoké náklady, které se počítají v řádech statisíců korun. Alternativou je obrátit svou pozornost na kandidáty ze zahraničí, kde je ovšem často náborový proces komplikován zdlouhavými administrativními procesy.

Jaké jsou dle ABSL hlavní nešvary?

Český vzdělávací systém není dostatečně propojen s praxí – Pedagogové často postrádají praktické zkušenosti a učební osnovy nejsou přizpůsobeny tak, aby odpovídaly požadavkům trhu práce (například neobsahují studie a simulace obchodních případů). Styl a technika výuky neodpovídají adekvátním standardům, výukové materiály nejsou aktualizovány nebo školy nedisponují nejmodernějšími technologiemi.

Absolventům chybí analytické a obchodní schopnosti – Ačkoliv jsou pro současné absolventy, kteří chtějí uspět v moderním pracovním prostředí, nezbytné znalosti a dovednosti, jako jsou řízení projektů, práce v týmu, kritické myšlení, inovativní a analytický přístup, komunikace, řešení konfliktů a prezentace, často tyto dovednosti nejsou buďto zahrnuty do studijních programů univerzit, nebo nejsou vyučovány na úrovni odpovídající požadovaným standardům.

Absolventi nemají dostatečnou znalost cizích jazyků – Angličtina dnes již nestačí. Potřebné jsou i další cizí jazyky, jako například němčina, francouzština, holandština, skandinávské jazyky a další.

Absolventi mají nedostatečné IT znalosti – Nejrůznější průzkumy ukazují, že zvládnutí moderních technologií bude hrát v profesním uplatnění současné generace dětí naprosto klíčovou roli. Experti se shodují na tom, že vzdělání v IT by se mělo nastartovat již na úrovní základních škol. Probíhající digitalizace a automatizace všech sfér ekonomiky bude vyžadovat daleko větší orientaci ve světě informačních technologií, než jak tomu bylo dosud. „Nejde přitom jen o zkvalitnění výuky informatiky, ale i matematiky, jejíž úroveň na školách dlouhodobě klesá. Zavedení povinné maturity z matematiky by mohlo být jedním z nápravných mechanismů,“ komentuje Jonathan Appleton.

Stovka lektorů, tisíce vyučovacích hodin
„Asociace ABSL, jakožto sjednocený hlas center podnikových služeb v ČR, nabízí své know-how i podporu při uvádění inovací ve vzdělávání v život,“ říká Jonathan Appleton s tím, že poskytnout chce nejen vyučující či řečníky se znalostmi praktického podnikání, ale zahájit chce i spolupráci s univerzitami na přípravě jejich studijních a vzdělávacích programů. „V připravovaném akčním plánu, který chceme diskutovat s ministerstvem školství, je celá řada aktivit. Některé jsou procesně složitější a vyžádají si delší implementaci, jiné však mohou začít fungovat prakticky obratem, například možnosti konzultovat s odborníky z praxe závěrečné a vědecké práce anebo absolvovat studentské stáže, ať už v Česku či v zahraničí, s cílem získat praktické dovednosti, stejně jako znalosti procesů z první ruky,“ vypočítává Jonathan Appleton. ABSL plánuje i aktivní spolupráci se studentskými organizacemi, jako jsou AISEC, IAESTE atd. a organizaci ‚veletrhů pracovních příležitostí‘ pro střední školy a rodiče s cílem podtrhnout důležitost volby profese a významu výuky jazyků na školách. „Náš sektor přispívá nemalým dílem české ekonomice. Aby mohl prosperovat ještě více, potřebuje nyní podporu ministerstva školství a zřizovatelů škol. Odměnou jim budou naše zkušenosti z praxe a podpora čelních představitelů úspěšných firem. Nechceme přece být montovnou světa, pojďme proto společně v České republice podpořit znalostní ekonomiku,“ uzavírá Jonathan Appleton.

tisková zpráva Asociace ABSL

55 let satelitního televizního vysílání

Rok 1962 se zapsal do historie satelitního TV vysílání. Televizní signál totiž poprvé překonal Atlantický …

Používáme soubory cookies pro přizpůsobení obsahu webu a sledování návštěvnosti. Data o používání webu sdílíme s našimi partnery pro cílení reklamy a analýzu návštěvnosti. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close