FOTO: © FREEHANDZ /DOLLAR PHOTO CLUB
Foto: © freehandz /Dollar Photo Club

Raketa Antares dva roky po výbuchu odstartovala s lodí Cygnus

Nepilotovaná raketa Antares se zásobovací lodí Cygnus mířící k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) vystartovala v pondělí z kosmodromu na ostrově Wallops Island v americkém státě Virginie. Jde o první start z tohoto místa po předloňské explozi stejného typu nosné rakety soukromé společnosti Orbital ATK. Loď by ke stanici měla dorazit v neděli.

Podle Národního úřadu pro letectví a vesmír NASA vyrazila raketa poháněná dvojicí motorů ruské výroby bez viditelných problémů v 19:45 místního času (dnes 1:45 SELČ). Start byl odložen o pět minut, aby mohl řídící tým překontrolovat seznam přepravovaných věcí.

Cygnus na palubě veze přibližně 2,4 tuny potravin a zásob pro šestičlennou posádku, technického vybavení a potřeb k vědeckým experimentům na ISS.

„Je to taková radost, když pozorujete ten stroj při vzletu… Jsem hrozně šťastná, že je Antares zpátky,“ řekla podle agentury Reuters šéfka programátorů projektu Amanda Davisová.

Firma se vrátila k tomuto typu nosné rakety dva roky poté, co Antares explodoval několik sekund po startu. Šlo o první nehodu od chvíle, kdy si NASA najala soukromé firmy na přepravu nákladů k ISS.

Orbital ATK od nehody dočasně používala raketu Atlas V.

Význam obnoveného Antaresu pro NASA vzrostl poté, co byla začátkem září při nehodě během tankování zničena raketa Falcon 9 konkurenční soukromé společnosti SpaceX miliardáře Elona Muska.

Mezinárodní vesmírná stanice, jejíž hodnota je 100 miliard dolarů (2,2 bilionu korun), se zrodila v listopadu 1998 vynesením ruského modulu Zarja na oběžnou dráhu. Životnost této vesmírné laboratoře 400 kilometrů nad zemským povrchem byla zatím prodloužena do roku 2024.

Cygnus k ní dorazí až v neděli, neboť bude na oběžné dráze čekat, až se s ISS spojí ruská loď Sojuz, která tam veze nové tři členy šestičlenné posádky stanice.

První český aviatik Jan Kašpar létal jen dva roky