autor Nelumadau, zdroj Wikipedia, licence obrázku public domain

Výročí Roberta van de Graaffa: generátor vysokého napětí

Stěžejním vynálezem amerického fyzika Roberta van de Graaffa, který se narodil 20. prosince 1901, byl generátor vysokého napětí, původně sestavený k urychlování nabitých částic. Toto zařízení slouží také k nahromadění velkého množství statického náboje použitelného pro experimenty. První generátor z roku 1929 vytvořil napětí 80.000 voltů, již o dva roky později se jeho tvůrce dostal až na sedm milionů.

Když se lidská ruka dotkne duté koule generátoru, na jejímž povrchu se indukuje velmi vysoké napětí, vlasy dotyčného vstanou od hlavy a bez cizí pomoci drží naježené do všech stran. Oblíbený pokus není životu nebezpečný, pokud je člověk dobře izolován od země, například stojí-li na dřevěné židli. Ostatně dodnes se s van de Graaffovým generátorem dobře baví žáci všech stupňů. Americký vědec, jehož vynález byl jedním z mezníků vývoje jaderné fyziky, zemřel v roce 1967 ve věku 65 let. Jeho jméno nese například rocková skupina Van der Graaf Generator anglického zpěváka a skladatele Petera Hammilla.

autor Nelumadau, zdroj Wikipedia, licence obrázku public domain