Foto: © James Thew / Dollar Photo Club

Brno má být centrem výzkumu hyperloopu

Brno se má stát v budoucnu centrem vědecké komunity, která bude spolupracovat na futuristickém dopravním řešení, takzvaném hyperloopu. Jde o superrychlý způsob dopravy v potrubí na principu stlačeného vzduchu a magnetismu. Brněnská radnice zahájila spolupráci se společností Hyperloop Transportation Technologies (HTT), která podepsala i memorandum se slovenskou vládou, jedná s Vídní a Brňané se také obrátili na Prahu, zda by chtěla spolupracovat, řekl ČTK náměstek brněnského primátora Jaroslav Kacer (TOP 09).

Speciální kapsle se má potrubím pohybovat rychlostí přes 1000 kilometrů za hodinu. Koncept, který před třemi lety navrhl vizionář Elon Musk, už letos reálně otestovala americká společnost Hyperloop One. Zatím futuristicky vyhlížející prostředek by měl spojit Los Angeles a San Francisco. Princip spočívá v potrubí, které je uděláno do smyčky ve tvaru osmičky. Kapsle se budou vznášet na vzduchovém polštáři a pohánět je budou lineární magnetické urychlovače. Kvůli redukci odporu vzduchu má být v potrubí nižší tlak.

„Naší snahou je táhnout komunitu vědců, podnikatelů či akademické sféry, která se bude zabývat inovativními řešeními, které jsou s hyperloopem spojené. Je možné, že se vize spojení Prahy a Brna tímto druhem dopravy neuskuteční, ale vzniknou v Brně technická a technologická řešení, která najdou uplatnění jinde,“ řekl Kacer.

V nejbližší době by mělo Brno znát stanovisko Prahy, zda se chce na projektu také podílet. „Před pár dny jsme odeslali dopis. V lednu chceme také uspořádat konferenci, která by se zabývala hyperloopem a vysokorychlostní železnicí. Brno se aktivity podle Kacera chopilo i proto, že stát zatím nedělá žádné výrazné kroky, které by měly v budoucnu vyústit ve stavbu vysokorychlostních tratí a dosud nevznikla ani studie příležitostí. Naopak se předpokládá, že by mohla vzniknout studie proveditelnosti pro hyperloop. Ten by mohl spojit kromě dvou největších českých měst i Bratislavu a Vídeň.

autor Nelumadau, zdroj Wikipedia, licence obrázku public domain

První český aviatik Jan Kašpar létal jen dva roky

Letecká kariéra prvního českého aviatika Jana Kašpara byla překvapivě krátká, trvala pouhé dva roky v …

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Používáme soubory cookies pro přizpůsobení obsahu webu a sledování návštěvnosti. Data o používání webu sdílíme s našimi partnery pro cílení reklamy a analýzu návštěvnosti. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close