(c) Graphicstock

Investice do výzkumu: vede elektronika, software, zdravotnictví a auta

Výdaje na výzkum a vývoj největších společností světa vzrostly oproti loňskému roku o 11 %. Evropa se dostala dokonce nad hranici 200 miliard dolarů. Nejrychleji letos stoupaly výdaje čínských firem, které ale v porovnání se Severní Amerikou stále představují méně než šestinu výdajů tamních společností. Z ČR se mezi tisícovku firem s nejvyššími investicemi do výzkumu a vývoje probojoval Avast. Jako nejefektivnější inovátoři za posledních 15 let byly označeny společnosti Apple a Stanley Black & Decker. Vyplývá to ze studie Global Innovation 1000 poradenské společnosti PwC.

Výdaje na výzkum a vývoj ročně vzrostly na 782 miliard dolarů

Náklady firem na výzkum a vývoj vzrostly v roce 2018 celosvětově o 11 %, přičemž nejvyšší nárůst zaznamenala Čína (34 %), s velkým odstupem pak následují Evropa (14 %) a Japonsko (9,3 %), poslední příčku pak obsadila Severní Amerika (7,8 %). Ta si i přesto v celkové výši vynaložených nákladů stále udržuje prvenství. „Výzkum a vývoj evropských firem je ve vynikající kondici. Solidní dvouciferný růst investic doplňuje poctivá práce s daty o zkušenostech zákazníků a praktické zaměření inovací,“ říká Ján Uriga, leader pražského inovačního Experience Centre PwC ČR.

Žebříček tisícovky firem, které investují do výzkumu a vývoje nejvíce, vede s částkou 22 miliard dolarů ročně americký Amazon. Na třetím místě se s výdaji ve výši 18.8 miliard dolarů ročně umístil německý Volkswagen, jehož součástí je i firma Škoda Auto. Jako jediná samostatná tuzemská firma se do první tisícovky dostala společnost Avast, která se s výdaji ve výši 127 milionů dolarů ročně umístila přesně na 894. místě.

Nejrychlejší růst si drží softwarové společnosti

Nejvíce investic proudí do výzkumu a vývoje v oblasti počítačů a elektroniky, za rok 2018 to bylo přes 170 miliard dolarů. Na druhém místě se s výdaji přes 160 miliard dolarů umístilo zdravotnictví, do roku 2020 by se však mělo díky rychlému růstu dostat do čela žebříčku. Následují automobilový průmysl a softwarové společnosti s náklady ve výši 120 miliard dolarů. Suverénně nejrychlejším tempem rostou investice společností podnikajících v digitální oblasti. Pokud vydrží aktuální trend, do roku 2021 tyto softwarové a internetové firmy zřejmě předběhnou ostatní sektory ekonomiky. „Investice do zdravotnictví budou brzy společně s digitální oblastí v čele žebříčku. Zdraví patří mezi základní lidské hodnoty a kvalita života je vedle životního prostředí jednou z hlavních priorit, do kterých se zkrátka vyplatí investovat,“ dodává Ján Uriga z PwC ČR.

Nejschopnější inovátoři sází především na zákaznickou zkušenost

Kromě celkových výdajů na výzkum a vývoj se studie zabývala také výslednou efektivitou těchto investic. Celkem 88 firmám, označovaných jako tzv. „super inovátoři“, se podařilo překonat finanční výsledky svých konkurentů, ačkoliv oproti nim disponovaly nižším rozpočtem na vědu a výzkum. Mezi společné charakteristiky těchto super inovátorů patří snaha reagovat ve výzkumu na reálné zkušenosti zákazníků a vysoká provázanost strategie inovací s business plánem, manažerským rozhodováním a firemní kulturou. „Kdo dobře nezná své zákazníky, je v úspěšností inovací odkázán na náhodu nebo neodolatelný marketing. Naopak firmy, které pomocí datové analýzy odhalí skutečné potřeby zákazníků, mohou uspět i s limitovaným rozpočtem,“ uzavírá Ján Uriga z poradenské společnosti PwC ČR. Pouze dvěma společnostem se podařilo udržet v elitní skupině super inovátorů po celých 15 let, což je doba sledovaná v rámci studie Global Inovation 1000. Jde o společnost Apple a Stanley Black & Decker.

tisková zpráva společnosti PwC

Na opravu dlažby kostela na Zelené hoře použili unikátní geopolymerní technologii

Opravené dlaždice jsou nyní v barvě i struktuře velmi podobné originálu. Vědci z Ústavu struktury …

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Používáme soubory cookies pro přizpůsobení obsahu webu a sledování návštěvnosti. Data o používání webu sdílíme s našimi partnery pro cílení reklamy a analýzu návštěvnosti. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close