Jaderné elektrárny na mořském dně

Státní francouzská firma DCNS, výrobce vojenských jaderných zařízení pro francouzské námořnictvo, oznámila plán na vývoj podmořského jaderného reaktoru umístěného trvale na dně moře a zásobujícího elektřinou okolní pobřeží. Podmořská jaderná elektrárna o výkonu 50 až 250 MW by mohla vyrobit dostatek energie až pro jeden milión obyvatel.

Podle šéfa DCNS Patricka Boissiera může být velmi kompaktní jaderná elektrárna ve tvaru válce o průměru 12 až 15 metrů, délce 100 metrů a hmotnosti 12 tun umístěna na dně moře v hloubce 60 až 100 metrů. K energetické síti bude připojena podmořskými kabely. Projekt této jaderné elektrárny byl nazván Flexblue.
DCNS při návrhu podmořských jaderných elektráren využije dlouholeté zkušenosti se stavbou jaderných ponorek. Boissier potvrdil, že zájem o projekt vyjádřily velké energetické a průmyslové podniky jako je EDF a Areva, další firmy již na vývoji nového zařízení spolupracují.
Ruský Rosatom je již v pokročilé fázi vývoje prvního vzorku plovoucích jaderných elektráren o menším výkonu, u kterých by také využil zkušenosti se stavbou reaktorů pro jaderné ponorky. Plovoucí jaderné reaktory o menším výkonu se hodí zejména v odlehlejších oblastech s málo rozvinutou infrastrukturou, kde se nevyplatí stavba současných velkých typů jaderných elektráren o výkonu okolo 1 GW. Počítá se s tím, že první plovoucí jaderná elektrárna bude umístěna na ruském Dálném východě v obtížně dostupných částech Sibiře.
O výstavbě podmořské jaderné elektrárny uvažovali v roce 2007 také estonští vědci. Chtěli ho umístit na mořské dno v zálivu Muuga a vyřešit tak nedostatek energie v zemi, která musí většinu elektřiny dovážet ze sousedních zemí. Další projekt podmořského jaderného zařízení vznikl v Rusku. Jde o jaderný pohon stanic na mořském dně sloužících k přečerpávání a obnově dostatečného tlaku v podmořských potrubích přepravujících například zemní plyn.

tisková zpráva České nukleární společnosti

Na opravu dlažby kostela na Zelené hoře použili unikátní geopolymerní technologii

Opravené dlaždice jsou nyní v barvě i struktuře velmi podobné originálu. Vědci z Ústavu struktury …

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Používáme soubory cookies pro přizpůsobení obsahu webu a sledování návštěvnosti. Data o používání webu sdílíme s našimi partnery pro cílení reklamy a analýzu návštěvnosti. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close