Před 190 lety obdržel Josef Ressel patent na lodní šroub

Před 190 lety, 11. února 1827, obdržel český lesník a technik Josef Ressel patent na lodní šroub. Důvěřivý Ressel ale prozradil podstatu svého vynálezu dalším lidem, kteří si jeho zásluhy přisvojili. Za tento svůj největší vynález se tak Ressel nedočkal žádné finanční odměny, ani přiznání prvenství vynálezu. Částečné satisfakce se Resselovi dostalo až osm let po smrti, kdy mu prioritu přiznala Akademie věd ve Washingtonu.

Ressel se narodil v červnu 1793 v Chrudimi, pocházel z česko-německé rodiny. Studovat medicínu, ale nakonec vystudoval lesnickou akademii v Mariabrunnu u Vídně. Do svého prvního zaměstnání nastoupil v roce 1817 a působil jako lesník na území dnešního Slovinska. Kromě jiného měl na starosti vyměřování a mapování polesí, vysušování bažin nebo stavbu cest. V roce 1821 byl přeložen do přístavního města Terst, kde působil jako zástupce lesmistra a později jako lesmistr. Možná blízkost moře a lodí ho inspirovala k úvahám o tom, jakým způsobem zrychlit pohon lodí. Přišel tak na využití principu Archimédova šroubu k pohonu lodí.

Když v roce 1826 Ressel viděl, že se praktické zkoušky s lodním šroubem daří a šroub, který nakonec umístil na záď lodi, by mohl fungovat v praktickém provozu, podal žádost o patent a ten skutečně 11. února 1827 obdržel, pouze s platností na dva roky, ale později byla platnost prodloužena na dalších 13 let. Na své pokusy Ressel potřeboval sehnat peníze. To se mu podařilo až roku 1829, kdy se spojil s obchodníkem Ottaviem Fontanou, který byl ochoten financovat stavbu lodi, na které by bylo možné lodní šroub vyzkoušet. Pokusná loď Civetta pak 4. srpna 1829 vyplula na moře vybavena parním strojem, který poháněl Resslův lodní šroub.

Josef Ressel se však nespokojil jen s vynálezem lodního šroubu. Mezi jeho vynálezy například patří i lisovací válcový stroj, šroubový lis na víno a olej, silniční lokomotiva s parním pohonem, kuličkové ložisko bez tření a mazání, přístroj k určování jakosti dřeva a celá řada dalších patentovaných i nepatentovaných vynálezů a různých technických vylepšení.

Ressel byl dvakrát ženatý. Jeho první žena byla Chorvatka a měli spolu tři děti. Po její smrti se Ressel oženil se Slovinkou, se kterou měl sedm dětí. Zemřel na inspekční cestě, zřejmě na malárii nebo tyfus, 9. října roku 1857 v Lublani.

autor Nelumadau, zdroj Wikipedia, licence obrázku public domain

První český aviatik Jan Kašpar létal jen dva roky

Letecká kariéra prvního českého aviatika Jana Kašpara byla překvapivě krátká, trvala pouhé dva roky v …

One comment

  1. Pane Tiscali,
    poděkování za opravdu „přínosný“ příspěvek do diskuze.
    Budeme vás „tam“ následovat.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Používáme soubory cookies pro přizpůsobení obsahu webu a sledování návštěvnosti. Data o používání webu sdílíme s našimi partnery pro cílení reklamy a analýzu návštěvnosti. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close