Ve VZLÚ probíhají zkoušky části rakety Ariane 6

Ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu (VZLÚ) začaly testy krytu spodní nosné konstrukce pomocného motoru pro vesmírnou raketu Ariane 6.

Spodní nosná konstrukce má dvě hlavní funkce: spočívá na ní vlastní hmotnost rakety před startem a za letu přenáší tah boosteru na hlavní tělo rakety. Proto musí být spodní nosná konstrukce extrémně odolná, aby unesla hmotnost celé rakety. Jedná se tedy o velmi důležitý konstrukční prvek z hlediska statické únosnosti. Celá raketa Ariane 6 může v konfiguraci se čtyřmi pomocnými motory vážit až 860 tun a její výška dosahuje 63 metrů. V závislosti na oběžné dráze může raketa vynést až 11,5 tun užitečného nákladu. Ve VZLÚ se ve speciálně vybudovaném zkušebním zařízení ověřuje tuhost a nosnost dílu, který vyrobila společnost ATC Space a navrhla společnost MT Aerospace Augsburg.

Vývoj kompletní nové rakety je ojedinělým procesem odehrávajícím se jednou za generaci, a proto je tato zkouška unikátní i pro VZLÚ. Zkouška se seskládá z několika pevně stanovených sekvencí zatěžovacích pozemních a letových stavů, při nichž má je konstrukce přesně zatěžována a tím kvalifikována.

Při jednom z mnoha zatěžovacích případů bude testovací kus namáhán zatížením téměř 500 tun. O zatížení se stará 6 hydraulických válců, každý dokáže vyvinout sílu až 200 tun. Samotná hmotnost zatěžovacích válců je 3,5 tuny, což představuje síly a hmotnosti, se kterými se běžně v leteckém průmyslu nepracuje. Zkušební stav při maximální možné konfiguraci zabírá podlahovou plochu 10×10 metrů a je vystavěn do výšky cca 8 metrů. Výpočtáři společně s konstruktéry provedli desítky simulací a výpočtů, aby navrhli optimální a dostatečně dimenzovanou konstrukci.

„Vzhledem k tomu, že většina částí testovacího zařízení je unikátních a běžně se nepoužívají, bylo celou zkoušku nutné dobře naplánovat, sladit jednotlivé aktivity jako např. koordinaci subdodavatelů, koordinaci týmů v rámci VZLÚ, zajistit logistiku velkých komponentů, technického vybavení, zpracovat požadavky zadavatele zkoušky pro úspěšné provedení zkoušky jako takové a mnoho dalšího. V rámci VZLÚ byli zapojeni specialisté z oboru tenzometrického měření, elektrického řízení, hydrauliky, měření, kvality a dalších oddělení a musím konstatovat, že celý proces důkladně prověřil a zároveň posunul naše schopnosti.“ Dodává vedoucí projektu Petr Franc z VZLÚ.

Zkoušky probíhají od června do října, a budou při nich testovány dva případy, a to pozemní a vzletové zatížení s velkým množstvím různých konfigurací a nastavení.

oznámení Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu

Na opravu dlažby kostela na Zelené hoře použili unikátní geopolymerní technologii

Opravené dlaždice jsou nyní v barvě i struktuře velmi podobné originálu. Vědci z Ústavu struktury …

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Používáme soubory cookies pro přizpůsobení obsahu webu a sledování návštěvnosti. Data o používání webu sdílíme s našimi partnery pro cílení reklamy a analýzu návštěvnosti. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close