Foto: kentoh / Dollar Photo Club

Kdy začnou kvantové počítače dominovat?

45 kvantových bitů, qubitů, by mělo představovat hranici, kdy kvantové počítače získají/překonají výpočetní sílu současných superpočítačů. K tomuto závěru vedou simulace vědců ze Swiss Federal Institute of Technology (ETH Zurich).
Samotné výpočty byly provedeny na National Energy Research Scientific Computing Center, které spadá pod americké ministerstvo energetiky. Thomas Häner a Damien Steiger z ETH pro simulaci využili nejnovější superpočítače NERSC jménem Cori a Edison. Cori obsahuje téměř 10 000 procesorů Intel Xeon Phi.
Kvantový počítač o 45 qubitech není k dispozici ani zdaleka, nicméně jeho simulace/emulace je prý z hlediska očekávaného výkonu poměrně spolehlivá. Autoři výzkumu vysvětlují, že jejich simulace se netýkala běhu nějakého speciálního programu na kvantovém počítači, ale kvantového počítače (jeho „obvodů“) jako celku, což umožňuje zahrnout i roli šumu. Taková simulace je pak ale náročná, 45 qubitů např. spotřebovalo téměř veškerou paměť dostupnou na uzlech superpočítače Cori. Pak se zvyšuje pravděpodobnost selhání uzlu a simulace dokáže běžet jen krátký čas, než superpočítač zkolabuje (poznámka: málem podobně, jako počítač kvantový, i v tom je tedy simulace „věrná“), takže provedení celého procesu vyžaduje použít řadu sofistikovaných triků. Simulace 45qubitového kvantového systému na superpočítači Cori vyžadovala celkem 0,5 petabajtů paměti a výkon 0,428 petaflopů.
Jednou z možností je i provést simulace kvantových počítačů o nižším počtu qubitů a pak výsledky extrapolovat. V rámci studie, která zatím byla publikována na Arxiv, se simulace menších kvantových počítačů používaly k ladění celého postupu, aby se pak vůbec dal zvládnout ten 45qubitový.

Poznámka: V praxi se dosud používají (alespoň pokud je známo, pomiňme vojenský sektor) kvantové počítače od kanadské firmy D-Wave, které provozuje Google, NASA a výrobce letecké techniky Lockheed Martin. Nejde ovšem o univerzální systémy, ale specializovaný hardware určený pro realizaci jediného typu úlohy, kvantového žíhání. Letos na jaře bylo oznámeno, že kvantový počítač D-Wave testuje další zákazník, Volkswagen.

1. Ale veď D-Wave má kvantový počítač s 2048 qubitmi a to je ovela viac ako tých 45 v článku