Za silným výkonem modelu Miss R stojí patentovaný systém chlazení baterií a speciální kapalina Novec.
Nejrychlejší elektromobil už není Tesla Roadster. Předčil ho prototyp od tchajwanské společnosti Xing Mobility nazvaný Miss R, který dosáhne rychlosti až 270 kilometrů za hodinu. Dechberoucí výkon umožňuje patentovaný systém chlazení baterií, jehož efektivita spočívá ve využití speciální kapaliny Novec od technologické společnosti 3M. Skvělý příklad toho, jak vznik jedné inovace může pomoci ke vzniku další.
Nedlouho poté, co Tesla představila svůj superrychlý model Tesla Roadster, přichází společnost Xing Mobility se sídlem v Taipei s prototypem elektromobilu, který má být ještě mnohem rychlejší, a to dokonce až o desetinu sekundy. Zvládne nejen jízdu po silnici a závodní trati, ale také mimo ni a dosáhne výkonu až 1.000 kW. Royce YC Hong, zakladatel Xing Mobility, se o Miss R vyjadřuje jako ztělesněném posunu vnímání elektromobilů. Suverénně překračuje auta se spalovacími motory, a to jak ve výkonu, tak ve schopnostech poskytnout řidiči skvělý zážitek z jízdy.
Model se ale stále ještě nachází ve fázi vývoje. Xing Mobility chystá výrobu zatím 20 kusů, které by měly být uvedeny na trh koncem letošního roku. Společnost Xing Mobility dle svých slov netouží po tom, aby se stala světovým výrobcem elektromobilů. Spíše by ráda figurovala jako významný dodavatel elektrických pohonných systémů pro výrobce osobních nebo užitkových aut. Miss R tak představuje spíše formu propagace společnosti a jejích schopností.
Za silným výkonem modelu Miss R stojí patentovaný systém chlazení baterií. Motory získávají energii z akumulátorových baterií, které jsou složené jako stavebnice Lego. V každé baterii se pak nachází celkem 42 lithiových článků uložených ve speciální kapalině Novec 7200 od technologické společnosti 3M. Kapalina Novec™ je elektricky nevodivé médium, které se již dlouho používá kupříkladu k hašení požárů, chlazení počítačů, ale také jako čistící rozpouštědla. Zároveň jsou velmi bezpečné, chemicky stabilní a šetrné k přírodě. ,,I přes to, že Novec našel využití v mnoha oblastech, teprve až Xing Mobility napadlo použít ho pro chlazení baterií v elektrických vozidlech. Dobře to ilustruje, jak může jedna inovace inspirovat a vést k dalším zajímavým myšlenkám a nápadům,“ říká Michaela Čiháková z technologické společnosti 3M.
Pod názvem Novec™ 7200 se skrývá hydrofluorether HFE. Má výhodný bod varu, je dobře kompatibilní s plasty, nevodivý a nepoškozuje ozonovou vrstvu. Nachází tak svůj užitek nejen jako kapalina pro přenos tepla a čistící rozpouštědlo, ale i médium použitelné v dalších průmyslových odvětvích.
Právě díky jedinečným vlastnostem, jako je dobrý přenos tepla, nehořlavost a nulová toxicita, se podařilo dosáhnout tak vysokého a současně stabilního výkonu vozidla, a to navíc s mnohem menším počtem lithiových článků. Xing Mobility také nevolí cestu dobíjení baterie ve voze. Naopak jde alternativnější cestou, a to rychlou výměnou baterií, s jejichž efektivnímu systému se celý proces zvládne za neuvěřitelný pět minut.
Xing Mobility nepřináší jen vysoce výkonné auto, ale především inspiraci pro velké hráče z automobilového průmyslu. Elektrické pohony mohou být řešením neustále se zvyšujících emisí a hluku ve veřejném prostoru.