Pištec rezavošíjný (Aleadryas rufinucha). Credit: University of Copenhagen

Objevili, že další dva novoguinejští ptáci mají neurotoxiny

Jedovatí ptáci existují, alespoň na Nové Guineji jich již zoologové znají hned několik. Vědci z Kodaňské univerzity Dánského přírodovědného muzea teď rozšířili jejich seznam o dva další druhy.
Pištec žlutošíjný (Pachycephala schlegelii, regent whistler) a pištec rezavošíjný (Aleadryas rufinucha, rufous-naped bellbird) vědce překvapili. Jsou totiž v této části světa celkem rozšíření, takže je s podivem, že si jejich jedovatosti dosud nikdo nevšiml. A z druhé strany, jde o první nové objevy jedovatých druhů ptáků po 20 letech.
Příslušným jedem je křeče způsobující neurotoxin batrachotoxin, který využívají také jihoamerické žáby z čeledi pralesničkovitých. Člověka může zabít i lehký dotek těchto žab. Míra toxicity novoguinejských ptáků je méně smrtící, ale i tak je jed zřejmě celkem spolehlivě chrání před predátory. Člověk účinky jedu pocítí, už když vezme ptáka do ruky, začne slzet a teče mu z nosu. Místní lidé tyto ptáky nejedí a prohlašují jejich maso za příliš pálivé. Právě to ostatně vědce přimělo k tomu, aby se na ně zaměřili podrobněji.
Oba druhy toxin získávají s potravou, pravděpodobně z brouků, a ukládají si ho do kůže a peří; jim samotným neškodí. Příslušní brouci původně toxin syntetizovali pro svou ochranu, nebo ho získávají z rostlin. Získat vůči jedu odolnost znamená, že druh se může jiným jedovatým druhem živit a současně se jím sám chránit. Adaptivní hodnota jedu se tak v průběhu evoluci posouvá stále výš v potravním řetězci. (Mimochodem, jihoamerické žáby bachratoxin také konzumují a samy si ho nevytvářejí, takže v zajetí chované žáby jsou nejedovaté.)
Bachratoxin působí na sodíkové kanálky. Žáby mají mutace v genech, které řídí jejich zavírání/otevírání. Vědce zajímalo, zda u pištců půjde o stejné mutace. Ukázalo se, že jsou si podobné – ve stejných oblastech genomu, ale ne na úplně stejných místech