Foto: Honeywell

Otestovali řízení dronů za hranicí viditelnosti z mobilní stanice

Možnost řídit drony z mobilní stanice a bez nutnosti přímé viditelnosti dramaticky rozšiřuje praktické využití bezpilotních systémů.

Tým z výzkumného centra Honeywell Technology Solutions v Brně úspěšně dokončil testování nové generace pozemní řídicí stanice pro bezpilotní letadla, která umožňuje řízení dronů zcela za hranicí vizuálního kontaktu (BVLOS). Testovací lety proběhly v prvním zářijovém týdnu na letišti v Budkovicích u Brna, a přinesly další významný krok směrem k běžnému, bezpečnému a efektivnímu provozu bezpilotních systémů v evropském vzdušném prostoru.
Technologie, kterou vyvíjí Honeywell v rámci evropského projektu OperA umožňuje, kromě plánování letu a jeho komunikace s dalšími systémy, přesné dálkové řízení dronů odkudkoli, bez nutnosti vizuálního kontaktu a bez pevného zázemí letiště, což zásadně rozšiřuje možnosti jejich využití v praxi, například pro logistiku, inspekce či humanitární mise.
„Možnost řídit drony z mobilní stanice a bez nutnosti přímé viditelnosti dramaticky rozšiřuje praktické využití bezpilotních systémů v běžném vzdušním prostoru. Pro nás v Brně je to klíčový milník, potvrzení, že naše technologie, která je mozkem celé mise – od plánovaní až po přistání, je připravená pro reálné nasazení v komplexním prostředí. Dnešní testování v rámci projektu OperA ukazuje, že jsme připraveni na budoucnost autonomního létání“ uvedla Eva Jošth Adamová, Lead R&D Scientist, Honeywell Aerospace Technologies.
Testování také ukázalo vysokou úroveň spolehlivosti řídicí stanice, která je navržena tak, aby operátor mohl snadno monitorovat let i v náročných podmínkách, včetně zajištění přímého datového spojení, plánování trasy, reakce na nečekané události nebo případného převzetí řízení v krizových situacích. Díky mobilnímu provedení stanice lze celý systém rychle přesunout a nasadit v terénu, což výrazně zvyšuje jeho flexibilitu pro různé mise a prostředí.

Další krok k automatizovanému letectví
Tyto letové zkoušky znamenají důležitý krok v projektu OperA vedeném společností Honeywell. Ten je financován z programu SESAR 3 Joint Undertaking a jehož cílem je vytvořit bezpečné a efektivní řešení pro pokročilou leteckou mobilitu, včetně provozu eVTOL letounů a nákladních dronů. Brněnský tým Honeywellu v projektu zastává vedoucí roli ve vývoji pozemní řídicí stanice a integraci s dalšími systémy řízení letového provozu.

tisková zpráva společnosti Honeywell

Nový snímek zachycuje strašidelný netopýří signál na obloze

Přímo na Halloween byl nad chilskou observatoří Paranal Evropské jižní observatoře (ESO) spatřen strašidelný netopýr. …

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *