Foto: Honeywell

Otestovali řízení dronů za hranicí viditelnosti z mobilní stanice

Možnost řídit drony z mobilní stanice a bez nutnosti přímé viditelnosti dramaticky rozšiřuje praktické využití bezpilotních systémů.

Tým z výzkumného centra Honeywell Technology Solutions v Brně úspěšně dokončil testování nové generace pozemní řídicí stanice pro bezpilotní letadla, která umožňuje řízení dronů zcela za hranicí vizuálního kontaktu (BVLOS). Testovací lety proběhly v prvním zářijovém týdnu na letišti v Budkovicích u Brna, a přinesly další významný krok směrem k běžnému, bezpečnému a efektivnímu provozu bezpilotních systémů v evropském vzdušném prostoru.
Technologie, kterou vyvíjí Honeywell v rámci evropského projektu OperA umožňuje, kromě plánování letu a jeho komunikace s dalšími systémy, přesné dálkové řízení dronů odkudkoli, bez nutnosti vizuálního kontaktu a bez pevného zázemí letiště, což zásadně rozšiřuje možnosti jejich využití v praxi, například pro logistiku, inspekce či humanitární mise.
„Možnost řídit drony z mobilní stanice a bez nutnosti přímé viditelnosti dramaticky rozšiřuje praktické využití bezpilotních systémů v běžném vzdušním prostoru. Pro nás v Brně je to klíčový milník, potvrzení, že naše technologie, která je mozkem celé mise – od plánovaní až po přistání, je připravená pro reálné nasazení v komplexním prostředí. Dnešní testování v rámci projektu OperA ukazuje, že jsme připraveni na budoucnost autonomního létání“ uvedla Eva Jošth Adamová, Lead R&D Scientist, Honeywell Aerospace Technologies.
Testování také ukázalo vysokou úroveň spolehlivosti řídicí stanice, která je navržena tak, aby operátor mohl snadno monitorovat let i v náročných podmínkách, včetně zajištění přímého datového spojení, plánování trasy, reakce na nečekané události nebo případného převzetí řízení v krizových situacích. Díky mobilnímu provedení stanice lze celý systém rychle přesunout a nasadit v terénu, což výrazně zvyšuje jeho flexibilitu pro různé mise a prostředí.

Další krok k automatizovanému letectví
Tyto letové zkoušky znamenají důležitý krok v projektu OperA vedeném společností Honeywell. Ten je financován z programu SESAR 3 Joint Undertaking a jehož cílem je vytvořit bezpečné a efektivní řešení pro pokročilou leteckou mobilitu, včetně provozu eVTOL letounů a nákladních dronů. Brněnský tým Honeywellu v projektu zastává vedoucí roli ve vývoji pozemní řídicí stanice a integraci s dalšími systémy řízení letového provozu.

tisková zpráva společnosti Honeywell

Lidský antibakteriální peptid vyrobený v GMO ječmeni

Využít lidský antimikrobiální peptid LL-37 připravený v zrnech geneticky transformovaného ječmene pro léčbu a prevenci …

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *