S prvním plným zážehem prototypu motoru Prometheus pokračují práce na vývoji opakovaně použitelného motoru pro evropské rakety. K zážehu došlo 22. června letošního roku na testovacím stavu společnosti ArianeGroup ve Vernonu (Francie). Trval 12 sekund.
Podle sdělení společnosti ArianeGroup, která vývoj motoru Prometheus realizuje na základě kontraktu s ESA, bude testování pokračovat až do konce roku 2023. A to na zkušebním stavu letecko-kosmické agentury DLR v Lampoldshausenu (Německo).
Motor Prometheus s tahem 100 t se vyznačuje celou řadou nových materiálů a výrobních postupů, které mají snížit jeho cenu na pouhou desetinu ve srovnání s motorem Vulcain 2 rakety Ariane 5. Jeho upravená verze Vulcain 2.1 bude zajišťovat pohon středového stupně budoucí Ariane 6.
Prometheus spaluje kapalný kyslík a kapalný metan. Metan hoří čistě a zjednodušuje manipulaci, což má usnadnit opakovanou použitelnost a snížit náklady na pozemní operace před každým startem i po něm. Vyvíjena je i další verze motoru, která bude využívat kapalný vodík a kapalný kyslík.
Mezi klíčové vlastnosti motoru Prometheus patří regulovatelný tah a možnost opakovaného zážehu. Při výrobě pak ve vysoké míře využívá technologii 3D tisku, což snižuje množství součástek, urychluje produkci a snižuje množství odpadu.
Pro testy ve Vernonu a Lampoldshausenu je Prometheus namontován na prototypu opakovaně restartovatelného raketového stupně nazvaného Themis, který je vyvíjený souběžně s motorem. Počítá se s tím, že kombinace motor-stupeň později absolvuje sérii letových testů, během nichž se vznese do výšky několika metrů. Tím dojde k odzkoušení letové a přistávací kapacity.
Prometheus a Themis by se měly stát základními technologickými stavebními prvky pro budoucí rodinu evropských nosných raket.