(c) Dassault Systèmes
(c) Dassault Systèmes

5 oblastí, které rychle změní virtuální realita

Virtuální realita jako technologický trend se stává mainstreamovou záležitostí. Postupně také odhaluje svůj potenciál pro využití ve všedním životě. Zprostředkovává nový typ zážitků a nastupuje jako nové médium měnící zažité způsoby komunikace a zábavy. „Je nepopiratelné, že virtuální realita bude stále více zasahovat do našeho života. Zpočátku jsme mohli sledovat její využití především u odborníků, a to nejen v technologickém odvětví, ale i medicíně, architektuře či armádě. Jsme ale svědky toho, jak prostupuje do běžného života a našich každodenních činností, od vzdělávání až po nakupování,“ uvádí Marek Somol, manažer VR brýlí View-Master pro ČR a SR. Kde všude se s virtuální technologií v našem životě setkáme?

Komunikace

Ve chvíli, kdy se virtuální a rozšířená realita stanou běžnými pro širokou veřejnost, začnou se uplatňovat v komunikaci. Mark Zuckerberg vkládá do VR značné naděje a mluví o ní jako o „nové komunikační platformě“. Pokud nás od rodiny a přátel dělí velká vzdálenost nebo jen nemáme čas na osobní setkání, virtuální technologie má řešení. Prostřednictvím VR headsetů či brýlí se s nimi můžeme v podobě avatarů setkat v uměle vytvořeném prostoru. To umožňuje již existující a do určité míry průkopnická aplikace vTime. „S tím, jak se virtuální technologie bude vyvíjet, nezůstane samozřejmě jen u samotné konverzace, uživatelé budou moci ve virtuálním prostoru sdílet fotografie z dovolené, hrát hry či společně sledovat filmy,“ konstatuje Somol. Zcela nový rozměr pak ve virtuální realitě získají seznamky. Ani rozšířená realita ale nezůstane pozadu. Technologie, například v podobě brýlí HoloLens od Microsoftu, v budoucnosti umožní taktéž setkání ve virtuální realitě, jen místo avatarů využije skenování a vytvoří náš hologram. V tomto případě se tak se svými známými uživatelé uvidí, jakoby byli v jedné místnosti.

Vzdělávání

Významným a také o dost zábavnějším nástrojem bude virtuální technologie v oblasti vzdělávání.

Ocení to učitelé, ale především děti. Díky VR získají nevšední zážitky – mají možnost navštívit světové metropole, prohlédnout si nejkrásnější přírodní scenérie či zvířata žijící v přirozeném prostředí. To vše přímo z učebny, ale i pohodlí domova, jen za použití VR brýlí a chytrého telefonu. Jedno z takových poznání přináší i brýle pro virtuální realitu View-Master. Děti přenesou na africké safari, do naší vesmírné soustavy, pod mořskou hladinu nebo třeba mezi dinosaury. Ve virtuálním prostředí se pak dozvědí poučné informace, prohlédnou si tematické fotografie a videa nebo si zahrají minihru. „Virtuální realita dokáže propojit dva důležité aspekty – po vizuální stránce realistické prostředí a informace. To najdou děti i u brýlí View-Master. Zábavnou formou získají nové vědomosti a vlastně ani netuší, že se tím učí,“ doplňuje Somol. Brýle View-Master se na českém trhu objeví v následujících měsících.

Nakupování

Zobrazovací schopnosti VR headsetů a brýlí umožní novou dimenzi nakupování. Kromě prohlížení zboží ze všech stran se z nakupování může stát zážitek. Některé ze známých značek už s virtuální realitou experimentují, například Tomy Hilfiger či Dior. V jejich prodejnách jsou k dispozici headsety, které zákazníkům představí aktuální kolekci, přinesou záznam přímo z módní přehlídky či nabídnou záběry ze zákulisí. Tím to ale zdaleka nekončí. „Rozšířená realita nám prostřednictvím holografické projekce časem nabídne možnost vyzkoušet si oblečení, aniž bychom se museli neustále převlékat,“ říká Somol. Značné uplatnění pak virtuální realita najde v odvětví designu, a to především toho bytového. Řada společností už dnes experimentuje se skenováním reálného prostoru a možností do něj libovolně přenášet předměty a upravovat je. Při rekonstrukci bytu si tak budeme sami moci vše naplánovat podle představ do nejmenšího detailu a výsledek uvidíme, ještě než začneme s realizací.

Zábava

Zcela jiný rozměr dostává ve VR zábava. Kromě světa her můžeme pozvolna sledovat její zapojení i ve filmovém průmyslu. „S virtuální realitou pracuje film teprve krátce, ale již dnes je zjevné, že kromě nového způsobu narace se můžeme těšit především na to, že diváka virtuální snímky vtáhnout přímo do centra dění. Divák se v podstatě stává součástí filmu,“ konstatuje Somol. Asi nejnadějnější vývoj sledujeme nyní u 360° dokumentárních filmů. „Přicházejí se zážitkem z míst, na které se běžně nedostaneme, zároveň jej zprostředkují natolik autenticky, jako kdybychom byli přítomni. Záběry z chudinských čtvrtí a zemí třetího světa, z míst postižených přírodními katastrofami či zasaženými válkami dostávají nový rozměr a divákovi umožňují vcítit se do života místních a budovat větší empatii napříč různými kulturami, případně vést k finanční či materiální podpoře,“ dodává Somol.

Práce

Je jisté, že virtuální realita velmi rychle pronikne také do pracovního prostředí a má potenciál jej změnit zcela zásadním způsobem. „Zatímco dnes jsme zvyklí pracovat s počítačem, myší a klávesnicí, časem bychom si mohli vystačit jen s VR headsetem, popřípadě chytrými kontaktními čočkami. Běžná by měla být projekce několika pracovních ploch vedle sebe. Ovládat bychom je měli být schopní pohyby rukou či oka,“ uvádí Somol. Práce by se tak měla výrazně urychlit a zefektivnit.

tisková zpráva společnosti View-Master

View-Master neboli brýle pro virtuální a rozšířenou realitu fungují na principu propojení s chytrými telefony. Uživatel si vybere z široké nabídky mobilních aplikací, ať už volně dostupných či za poplatek. Po instalaci a spuštění aplikace se telefon umístí do brýlí a virtuální zážitek může začít. Aplikace přináší virtuální hry, virtuální turistiku, ale také novou a zcela specifickou, edukativní formu vzdělávání, i prostřednictvím oficiálních zážitkových balíčků od společnosti Mattel s názvy Zajímavá místa, Divočina, Vesmír, Podmořský svět a Dinosauři. Aplikace nabízejí ponaučení a zábavu zároveň a uživatele přenesou na prohlídku sluneční soustavy, světoznámá místa či do podvodního světa. Virtuální výlet doplní zajímavými informacemi či minihrami. Na český a slovenský trh bude View-Master uveden na podzim roku 2016.

Pekelný svět s titanovou oblohou

Oxid titanatý na Zemi najdeme jen zřídka, vyskytuje se však v atmosférách chladných hvězd. Astronomům …

Používáme soubory cookies pro přizpůsobení obsahu webu a sledování návštěvnosti. Data o používání webu sdílíme s našimi partnery pro cílení reklamy a analýzu návštěvnosti. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close