Kvantový procesor Google Sycamore, zdroj: Google

EuroHPC JU vyhlásilo tendr na dodavatele kvantového počítače konsorcia LUMI-Q

Celoevropský společný podnik EuroHPC (EuroHPC JU) vyhlásil výběrové řízení na dodavatele nového kvantového počítače konsorcia LUMI-Q, který bude umístěn v České republice a propojen se superpočítačem KAROLINA. Národní superpočítačové centrum IT4Innovations, které je součástí VŠB – Technické univerzity Ostrava, se tak stane domovem prvního českého kvantového počítače.
Kvantový počítač konsorcia LUMI-Q bude založený na supravodivých qubitech v topologii ve tvaru hvězdy, která minimalizuje počet tzv. výměnných (swap) operací, což umožňuje provádění velmi složitých kvantových algoritmů. Kvantový počítač bude obsahovat nejméně 20 qubitů.
Systém bude hostovat a provozovat národní superpočítačové centrum IT4Innovations v Ostravě a bude propojen se superpočítačem KAROLINA, který byl z 35 % rovněž spolufinancován EuroHPC JU.
Kvantový počítač LUMI-Q bude k dispozici širokému spektru evropských uživatelů, od vědeckých komunit až po průmysl a veřejný sektor. Připravovaná kvantová výpočetní infrastruktura podpoří vývoj široké škály aplikací s průmyslovým, vědeckým a společenským významem pro Evropu a rozšíří evropskou superpočítačovou infrastrukturu o nové technologie.
Celkové náklady na pořízení systému činí 7 milionů eur a budou spolufinancovány společným podnikem EuroHPC a konsorciem LUMI-Q. Konsorcium LUMI-Q je celoevropským sdružením, do něhož je zapojeno 9 evropských zemí: Česko, Finsko, Švédsko, Dánsko, Polsko, Norsko, Německo, Belgie a Nizozemsko.
 „Přístup k našemu kvantovému počítači získá nejen česká vědecká komunita prostřednictvím národní e-infrastruktury e-INFRA CZ, ale také všichni členové konsorcia. Vzhledem k tomu, že je 50 % nákladů na pořízení LUMI-Q kvantového počítače hrazeno evropským podnikem EuroHPC, budou k němu mít přístup také uživatelé z celé Evropy. V neposlední řadě je naším cílem zprostředkovat výpočty na kvantovém počítači průmyslovým podnikům,“ uvádí Branislav Jansík, ředitel superpočítačových služeb IT4Innovations a zároveň koordinátor konsorcia LUMI-Q.
Uzávěrka pro podání přihlášek do výběrového řízení je 2. dubna 2024 v 16:00 hodin.

tisková zpráva Národního superpočítačového centra IT4Innovations