Intel investuje 50 milionů dolarů do výzkumu kvantových počítačů

Společnost Intel dnes oznámila uzavření desetiletého partnerství s univerzitou v nizozemském Delftu a TNO, nizozemskou organizací pro aplikovaný výzkum. Cílem partnerství je urychlit pokrok v oblasti tzv. kvantových počítačů.

Intel k dosažení tohoto cíle investuje 50 milionů amerických dolarů a poskytne značné vývojářské zdroje jak přímo v Nizozemsku, tak v rámci společnosti. Zároveň bude zajišťovat technickou podporu.

Oblast kvantových počítačů dává příslib řešení v současné době prakticky nepřekonatelných problémů. Jde mimo jiné i o složité simulace typu rozsáhlých finančních analýz nebo efektivnějšího hledání nových léků. Kvantové počítače představují pro Intel zajímavou oblast, neboť disponují potenciálem zlepšit schopnosti budoucích superpočítačů.

„Plně funkční kvantový počítač uvidíme nejdříve za deset let, nicméně dnes představená praktická a teoretická iniciativa na tomto poli je významným milníkem na cestě k přiblížení takového počítače realitě,“ říká Mike Mayberry, viceprezident společnosti Intel a výkonný ředitel Intel Labs.

Cílem společnosti Intel je rozšířit univerzitní odbornost v oblasti fyziky a různorodý výzkum kvantových počítačů prostřednictvím velmi pokročilých znalostí výroby, elektroniky a počítačové architektury.

Intel je přesvědčen, že jediná společnost nebo organizace nemá šanci uspět v hledání cesty ke kvantovým počítačům. Oproti tomu partnerství – jako je toto mezi Intelem a QuTech v Delftu – a spolupráce napříč odvětvím mohou realizovat příslib řešení takto technicky složitého problému.

„Zkušenosti se specializovanou elektronikou v kombinaci s pokročilou fyzikou jsou nezbytným předpokladem k tomu, aby se kvantové počítače přiblížily realitě,“ podotýká Mayberry. „Doposud se výzkum v oblasti kvantových počítačů zaměřoval na qubity, nicméně v budoucnosti bude zapotřebí nízkoteplotní elektroniky, která by četné qubity dokázala propojit, kontrolovat a měřit. A právě to je oblast, kde můžeme významně přispět. Naše spolupráce s QuTech se bude zaměřovat na ty aspekty kvantových počítačů, které by mohly ovlivnit odvětví jako celek.“

„V následujících pěti až deseti letech bude pokrok v oblasti kvantových počítačů stále více vyžadovat kombinaci vynikajících vědeckých výsledků a špičkového inženýrství,“ prohlásil přední vědec QuTechu Lieven Vandersypen. „Pro realizaci složitých obvodů obsahujících vysoký počet qubitů bude naprosto zásadní know-how z polovodičového odvětví a my v QuTech jsem naprosto nadšeni z toho, že můžeme spolupracovat s nejvýznamnějším výrobcem polovodičovů na světě.“

Generální ředitel Intelu Brian Krzanich dnes publikoval blog, v němž vysvětluje strategický zájem společnosti o kvantové počítače a zdůrazňuje význam elektroniky a výrobních zkušeností pro to, aby se kvantové počítače staly skutečností.

Co jsou kvantové počítače?

Kvantové počítače používají quantové bity (qubity) – na rozdíl od digitálních počítačů, které jsou postaveny na tranzistorech a kde data musí být kódována do binárních čísel (bitů). Tyto qubity mohou existovat v mnoha různých stavech současně, což nabízí potenciál vysokého počtu výpočtů současně a tedy i podstatně rychlejší řešení složitých úkolů.

tisková zpráva společnosti Intel