(c) Graphicstock

Proxima Centauri má asi více planet

Ještě před rokem a půl jsme si mysleli, že okolo Proximy Centauri žádná velká exoplanetární legrace nebude. Tehdejší průzkumy nevylučovaly přítomnost exoplanety – vylučovaly jen existenci větší planety s krátkou oběžnou dobou.

Proxima Centauri je sice nejbližší hvězdou od Slunce, ale to při hledání exoplanet výrazně nepomáhá. Vědělo se, že není moc velká šance, že by případné planety tranzitovaly. Měření radiálních rychlostí pak trochu komplikuje aktivita hvězdy.

Vloni astronomové objevili u Proximy Centauri první planetu. Proxima b má hmotnost nejméně 1,3 Země.

Proxima b

Hmotnost (minimální): 1,27 (1,1-1,46) Země
Oběžná doba: 11,2 dní
Změny radiálních rychlostí: 1,38 m/s
Velká poloosa dráhy: 0,0485 AU
Výstřednost: menší než 0,35
Oslunění (množství záření od hvězdy): 65 % (ve srovnání se Zemí)
Rovnovážná teplota: 234 Kelvinů (teplota na povrchu bez vlivu atmosféry)

Před pár dny pak byl uveřejněn objev radioteleskopů ALMA, které naznačují existenci tří prachových disků. Mohou být za vznikem disků planety? Je to možné.
Studii vedl Guillem Anglada a jedním ze spoluautorů byl Guillem Anglada Escudé. Kromě jména a zájmu o Proximu Centauri nemají oba pánové nic společného. Druhý jmenovaný je ale objevitelem Proximy b.

Druhá planeta?

Na Proximu Centauri se nedávno opět zaměřily i dalekohledy a to včetně spektrografu HARPS v rámci kampaně Red Dots. Na její výsledky si budeme muset počkat, ale Guillem Anglada Escudé prozradil, že ve spektru Proximy Centauri objevili možný signál. Zatím není zřejmé, zda souvisí s aktivitou hvězdy, nebo to může být planeta. Pokud platí to druhé, obíhala by ve vzdálenosti 0,5 AU.

ALMA naznačila možnou existenci obří planety ve vzdálenosti 1,6 AU od hvězdy, ale to měření radiálních rychlostí nepotvrzují. Možnost menší planety v této oblasti nelze vyloučit, ale na existenci plynného obra o hmotnosti Saturnu to opravdu nevypadá.

Systém Proximy Centauri