(c) Graphicstock

Ve vesmíru existují dvě oddělené skupiny exoplanet

Před pár týdny byl uzavřen katalog Keplera z hlavní mise. Kosmický dalekohled objevil 4034 kandidátů a z toho 2 335 planet bylo potvrzeno.

Vyšla také studie, kterou vedl Andrew Howard. Vědci se v ní podívali na 1300 hvězd ze zorného pole Keplera a upřesnili jejich velikost. Tím došlo také k upřesnění velikosti 2025 exoplanet.

Kepler splnil svůj hlavní úkol demografického průzkumníka. Dnes už víme, že horcí jupiteři nejsou tak početní, jak nám to vycházelo na konci 90. let a začátku tohoto století.

Na obrázku výše vidíte upřesněnou distribuci exoplanet. Na svislé ose je jejich počet na 100 hvězd, na vodorovné pak velikosti planet v násobcích poloměru Země.

Ve vesmíru jsou zdá se nejběžnější planety, které se občas označují krásnou zkratkou SEN (super-země a neptuni). V tomto grafu ale vidíme, že jsou oba světy oddělené mezerou.

Vypadá to, že ve vesmíru je hodně planet s poloměrem okolo 1,3 Země a okolo 2,4 Země. Jedná se o planety, které ve Sluneční soustavě nemáme. Jsou větší než Země ale menší než Neptun (ten má poloměr 3,8 Země).

V intervalu 1,5 a 2,0 Země ale moc planet není. Přesné důvody existence této mezery zatím astronomové neznají. První skupinu tvoří planety podobné Zemi, druhou mini-neptuni. Překonat pozorovatelnou mezeru přitom není vůbec těžké. Stačí mít planetu se špetkou vodíku a hélia, který tvoří pouhé 1 % z celkové hmotnosti planety, a už máte svět tak velký, že spadá do druhé skupiny. Je velmi pravděpodobné, že podobné světy si vodíkovou atmosféru dlouho neudrží a blízká hvězda ji svým zářením brzy odfoukne.
Kepler maká dál

Médii sice létalo číslo o 4034 kandidátech, ale reálně už jich bude přes 5 tisíc. Kepler totiž pokračuje i nadále v práci v rámci mise K2. V této misi už našel přes 800 kandidátů.

Převzato z webu Exoplanety.cz, upraveno