Foto: © destina / Dollar Photo Club

3D tisk, červená královna a sochy králíků

3D tisk se samozřejmě přímo nabízí jako nástroj pro tvorbu uměleckých artefaktů, protože umožňuje snadnou tvorbu jedinečných, nikoliv sériových produktů. K tomu lze přidat selekci – „evoluční“ výběr artefaktů podle obliby u respondentů a vytváření další generace sošek se zahrnutím dědičnosti, mutací… Něco podobného provedl už Richard Dawkins se svými biomorfami, to však byly objekty výhradně softwarové. Výsledkem nového přístupu je speciální projekt i diplomová práce obhájená na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně (úvodní poznámky PH).

Začalo to jako Socha do kapsy – na 3D tiskárně vytvořený plastový talisman, který byl na různých akcích jako Brněnská muzejní noc nebo Letní filmová škola v Uherském Hradišti volně k rozebrání s poznámkou, že se jedná o malého spolucestujícího a ten, kdo se jej ujme, ho musí vzít někam na výlet a poslat nazpět fotku. Cílem bylo především udělat radost a seznámit ostatní s „novou“ technologií 3D tisku, takže si ji mohli vzít do ruky a podívat se zblízka. Časem se však objevila otázka, proč jsou všichni králíci stejní, když každý výtisk může být originál.
Práce tak dostala název Červená královna, podle postavy z Alenky v říši divů a ještě spíše po známé stejnojmenné evoluční teorii, která popisuje neutuchající boj jedince se svým životním prostředím, s predátorem, parazitem a v neposlední řadě také s konkurenty v rámci vlastního druhu.
Naštěstí plastoví králíci nemají přirozeného nepřítele ani starosti o potravu, takže se mohou plně soustředit pouze na svůj vzhled. Jejich hlavním „cílem“ a prostředkem, který rozhoduje o jejich úspěšnosti, je tedy upoutat pozornost: čím dříve si je někdo vybere, tím více dostanou bodů a zvýší tak šanci na potomky v dalších generacích.
Pro osvětlení celého principu jsem se rozhodl, aby součástí výsledné instalace byl také řídící počítač a tiskárny, které budou králíky tvořit. Tím se vytvořily tři horizontální vrstvy:

1. – počítač který všechno řídí ale sám o sobě nic neprodukuje
2. – 3D tiskárny které udělají veškerou práci
3. – entity (králíci), které jsou podstatou a palivem tohoto systému, ale pro počítač nakonec nepředstavují nic víc než čísla ve statistikách.

Důležité pro mě bylo udržet vizuální celistvost expozice. Bedny stolních počítačů jsou pouze výjimečné něčím víc než ukázkou nevkusu jejich autora a většina současných tiskáren působí spíše jako stavebnice Merkur, případně černý nebo bílý kvádr.
Otázka počítače se nakonec díky obrovskému štěstí vyřešila sama, když mi do cesty přišel starý server IBM, který splňoval veškeré požadavky. Černá barva, jednoduché a účelné zpracování, které spolu s nadstandardním rozměrem jednoznačně vyjadřuje jeho sílu a moc.
Zůstaly tedy k řešení ještě tiskárny, nakonec nejtvrdší oříšek a nejnáročnější část celé instalace. Vzhledem k tomu, že se nachází na nižší vrstvě než počítač, chtěl jsem, aby jich byl větší počet. A v souladu se záměrem výsledné kompozice musely mít vzhled pracovního stroje s minimálním množstvím rušivých prvků a také zvýšenou odolnost, aby vydržely i časté přenášení a ne vždy ideální podmínky.
Taková 3D tiskárna však nikde neexistovala. Nezbývalo tedy nic jiného, než navrhnout a postavit vlastní přímo pro tento účel. Cílem bylo dosáhnout naprosto jednoduchého a snadno čitelného tvaru, ale zároveň měly vypadat přátelsky a přívětivě.
Celek je pak uspořádán do jasně hierarchického chaosu, který se vždy adaptuje na prostředí, v němž se právě nachází, a postupně se zde rozrůstá.
www.sochadokapsy.cz

3d tisk - umělecká instalace
3d tisk – umělecká instalace, (c) Martin Králík

3d tisk - umělecká instalace
3d tisk – umělecká instalace, (c) Martin Králík

Autor: Martin Králík

Exotická fyzika neutronových hvězd: jaderné těstoviny a odkapávání protonů

Neutronové hvězdy jsou extrémní objekty, do jejichž nitra nevidíme. S poloměrem kolem 12 kilometrů mohou …

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *