(c) Graphicstock

Čech se podílel na objevu exoplanet prostřednictvím TESS

Postupně nám přibývá ověřených objevů exoplanet, které jsou založené na datech z družice TESS. V nové studii hlásí astronomové objev dvou planet u hvězdy, která je asi o 15 % menší a méně hmotná než Slunce.

Novou studii vedl lovec exoměsíců David Kipping. V sedmičlenném týmu je také jeho kolega z projektu HEK (hledal exoměsíce v datech z Keplera) David Nesvorný, který působí na Southwest Research Institute.

Mateřskou hvězdu TOI-216 pozoruje TESS ve 12 ze 13 sektorů (kromě 10.). Vědci měli k dispozici data za první čtyři sektory. Systém TOI-216 je zaujal, protože planety obíhají blízko rezonance 2:1, což znamená, že jejich oběžné doby jsou v poměru celých kladných čísel.

Kromě toho vědci objevili jasné změny v časech tranzitů (TTV). Obě poměrně velké planety se gravitačně ovlivňují. Rezonance a TTV jsou více než dostačující k tomu, abychom mohli říct, že planety existují a obíhají okolo stejné hvězdy.

Oběžné doby planet jsou konkrétně 17 a 34,5 dní. Jejich poloměry jsou asi 8 a 11 Zemí. Díky TTV se podařilo velmi hrubě odhadnout hmotnosti planet na 26 a 190 Zemí. S dalšími daty z TESS bude možné tyto údaje upřesnit.

Převzato z webu  Exoplanety.cz, upraveno