Observatoř ESA zahájila ze svého pozorovacího stanoviště 1,5 miliónu kilometrů od Země sledování miliard galaxií s cílem odhalit tajemství temné hmoty a temné energie.
Observatoř je řízena týmy ESA ze střediska ESOC (European Space Operations Centre). Ty posílají příkazy, stahují vědecká a technická data a celkově dbají na stav a funkčnost zařízení.
Tyto týmy spoléhají na unikátní testovací nástroj známý jako „model avioniky“ k diagnostice a řešení problémů, které se vyskytnou na letovém exempláři Euclidu ve vesmíru. Stejně tak na něm ještě zde na Zemi testují procedury a software před tím, než je odešlou na reálnou observatoř.
Model je elektronicky věrnou replikou avioniky skutečné družice: tedy zařízení, hardware a software na observatoři, které může být řízeno ze Země, a to včetně pohonu, řízení polohy, komunikace, počítačů a navigace, stejně jako vědeckých přístrojů.
Model avioniky observatoře Euclid (Euclid Avionics Model) byl vyrobený přímo v továrně dodavatele letového exempláře, tedy ve firmě Thales Alenia Space v Turíně (Itálie). Nyní byl dodaný do střediska ESA ESOC v Darmstadtu (Německo).
„Letový řídicí tým mise Euclid má nyní přístup k plně funkční replice vnitřního uspořádání družice,“ konstatuje manažerka operací observatoře Micha Schmidt.
„Model avioniky už nyní ukázal svoji mimořádnou důležitost pro zdar mise. Byl intenzivně využíván během úvodní fáze práce observatoře při ověřování bezpečnosti a efektivity kritických aktualizací orientačního senzoru a dalšího palubního software. Všechny změny tak byly prověřeny nanečisto před odesláním na palubu observatoře.“
Letový řídicí tým nyní prochází výcvikem k využití a údržbě modelu avioniky observatoře Euclid, který zůstane ve středisku ESOC po zbytek mise.