(c) Graphicstock

Gartner: Nová hype křivka rodících se technologií

Všudypřítomná umělá inteligence (AI everywhere) je prvním a zároveň nejdůležitějším trendem, následují transparentně pohlcující zážitky.

Nově publikovaná hype křivka rodících se technologií (Hype Cycle for Emerging Technologies, 2017) sestavená analytiky společnosti Gartner odhaluje tři hlavní trendy, díky nimž podniky v nadcházejících deseti letech úspěšně zvládnou digitální ekonomiku. Jsou to všudypřítomná umělá inteligence, transparentně pohlcující zážitky a digitální platformy.

Hype křivka rodících se technologií je nejdéle pravidelně publikovanou křivkou a je zároveň jedinečná tím, že při jejím sestavování jsou sbírány informace o více než 2 tisících technologiích a trendech napříč obory. Technologie umístěné na této křivce mají potenciál výrazně zvyšovat konkurenční výhodu během příštích pěti až deseti let. „Podnikoví architekti, kteří se zaměřují na technologickou inovaci, by měli tyto hlavní trendy a technologie sledovat a zamýšlet se nad možným dopadem na jejich podnik,“ vysvětluje ředitel výzkumu Gartner Mike J. Walker.

Všudypřítomná umělá inteligence (AI everywhere) je prvním a zároveň nejdůležitějším megatrendem, neboť půjde o průsečík obrovské výpočetní síly (stále častěji díky GP/GPU spíše než CPU čipům), prakticky nekonečných zdrojů dat (díky IoT/senzorům) a dříve nepředpokládaným pokrokům v oblasti hlubokých neuronových sítí. V praxi půjde o technologie jako je hluboké učení, hluboké posilované učení, obecná AI, autonomní vozidla, kognitivní výpočty, komerční UAV (drony), konverzační UI, správa podnikových taxonomií a ontologií, strojové učení, chytrý prach, chytří roboti nebo chytrá pracoviště.

Transparentně pohlcující zážitky (transparently immerstive experience) jsou druhým megatrendem, jež je definován rostoucím počtem technologií orientovaných na vzájemné prolínání lidí, firem a věcí. Jeho význam bude narůstat s tím, jak se technologie stávají přizpůsobivějšími, kontextuálnějšími a „tekutějšími“ – napříč pracovištěm, domovem a při interakcích firem s lidmi. Patří sem technologie z křivky, jako jsou 4D tisk, rozšířená realita, počítačově mozková rozhraní, připojená domácnost, rozšiřování lidských schopností (smyslů), elektronika postavená na nanotrubicích, virtuální realita a volumetrické displeje.

Digitální platformy (digital platforms) jsou třetím klíčovým trendem – jde v podstatě o způsob, jakým se rodící se technologie budou „promítat“ do světa podnikového IT a byznysu. Budou totiž potřebovat odpovídající základy z hlediska objemu zpracovávaných dat, odpovídajícího výpočetního výkonu a ekosystémů umožňujících všudypřítomnost. Posun od dělené či roztříštěné technické infrastruktury směrem k platformám podporujícím ekosystémy umožní rozvoj zcela nových obchodních modelů postavených na propojování lidí a technologií. Patří sem G5, digitální dvojče, edge computing, blockchain, IoT platforma, neuromorfní hardware, kvantové výpočty, bezserverové PaaS a softwarově definovaná bezpečnost.

„Kombinace těchto tří témat pak vytváří poptávku po technologiích orientovaných na lidi a pohlcujícchí prostředí – ať už se jedná o chytré pracoviště, připojenou domácnost, rozšířenou realitu, virtuální realitu nebo případná další rozhraní mezi mozkem a počítačem. Tyto interakční a uživatelské technologie pak s sebou táhnou další trendy zobrazené na hype křivce,“ dodává Walker.

tisková zpráva společnosti Gartner

Měsíc, zdroj: NASA/Wikipedia, licence obrázku public domain

Mise LUMI od TRL Space byla zařazena do programu průzkumných misí Evropské kosmické agentury

Start první fáze měsíční mise LUMI (Lunar Mapper and Inspector), která umožní průzkum jižního pólu …

2 comments

  1. Přijde mi zvláštní, že se v článku nevyskytuje obrázek, nebo alespoň odkaz na dotyčnou křivku.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *