Google, automobilky Ford a Volvo a provozovatelé alternativních taxislužeb Uber a Lyft vytvořily koalici, která se bude u amerických federálních úřadů zasazovat o urychlení vstupu samořiditelných „autonomních“ vozů na trh. Skupina uvedla, že bude „spolupracovat se zákonodárci, regulačními orgány a veřejností, aby ukázala bezpečnost a společenský přínos samořiditelných vozů“.
„Nejlepší cestou pro tuto inovaci je zajistit jednotný a jasný soubor federálních norem,“ uvedl ve sdělení mluvčí a právní zástupce koalice David Strickland. Ten byl dříve vysokým představitelem amerického Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA), který v současnosti pracuje na nových směrnicích pro oblast autonomních vozů.
NHTSA ve středu pořádá na Stanfordové univerzitě v Kalifornii druhé ze dvou veřejných fór o svém návrhu směrnic pro samořízená auta. Své komentáře tam předloží technologické společnosti a automobilky, která na tomto poli pracují. NHTSA by chtěla předat své směrnice americkým státům, politickým představitelům a firmám působícím v sektoru v červenci, uvedla agentura Reuters.
Současná regulace v USA plně autonomní vozy bez volantu, pedálů, brzd a řidiče nepovoluje. Google a další firmy testují své samořiditelné vozy v Kalifornii a jinde, stěžují si ale na bezpečnostní regule jednotlivých států, které jim brání tato auta účinně testovat. NTHSA dala najevo, že státy by neměly vytvářet vlastní odlišné předpisy pro provoz autonomních vozů.
NHTSA v únoru informoval firmu Google, že systém, který její auta řídí, by podle federálního zákona bylo možné považovat za řidiče. Byl to důležitý posun k tomu, aby Google získal povolení k provozu takových plně automatizovaných aut v běžné silniční dopravě.