autor Nelumadau, zdroj Wikipedia, licence obrázku public domain
autor Nelumadau, zdroj Wikipedia, licence obrázku public domain

První český aviatik Jan Kašpar létal jen dva roky

Letecká kariéra prvního českého aviatika Jana Kašpara byla překvapivě krátká, trvala pouhé dva roky v letech 1910-1912. První let před diváky, ve výšce 20-25 metrů, uskutečnil 16. dubna 1910 v Pardubicích, slavný dálkový přelet z Pardubic do Prahy se mu povedl 13. května 1911. Již o rok později zřídil Kašpar v Pardubicích Aviatickou školu. Zemřel před 90. lety, 2. března 1927 v Pardubicích, kdy nejspíš zvolil dobrovolný obchod ze světa po krachu svého podnikání. Údajně byl zadlužený, někteří pamětníci mluvili o duševní chorobě či alkoholismu. Podle některých svědectví si vzal šálu, polil ji benzínem, omotal kolem hlavy a nadýchal se toxických par. Lékař pak do úmrtního listu napsal „zápal plic“.

V minulosti existovala řada průkopníků letectví v českých zemích. Existuje pozoruhodná legenda o létajícím ševci Vítu Fučíkovi (alias Kudličkovi) z 18. století z Vodňanska, v roce 1878 úspěšně vyzkoušel brněnský Němec Paul Haenlein jednu z prvních řiditelných vzducholodí na světě. V roce 1881 předvedl pražský úředník František Vaněk model křížence vzducholodi a letadla poháněný tryskovým motorem. A na bezmotorovém kluzáku létal v Praze strojník František Štěpánek již v roce 1896.

První motorový let v českých zemích podnikl 28. prosince 1909 francouzský pilot Louis Gaubert na chuchelském dostihovém závodišti u Prahy. Téhož roku německý inženýr Otto Hieronymus z Mladé Boleslavi zabudoval do francouzského letadla firmy Blériot motor vlastní konstrukce a v dubnu 1910 s ním úspěšně poletoval v Praze a v okolí Mladé Boleslavi. A údajně již v roce 1906 létal také trutnovský Němec Igo Etrich.

Jan Kašpar se stal prvním českým aviatikem v roce 1910. Za peníze od bohatého tatínka koupil ve Francii letadlo Blériot XI, tedy sériově vyráběný stroj téměř shodný s tím, na němž slavný Louis Blériot v roce 1909 přeletěl kanál La Manche. Namontoval do něj italský motor Anzani a 16. dubna 1910 v Pardubicích vzlétl.

Ještě téhož roku v listopadu se v Mladé Boleslavi dostal do vzduchu Metoděj Vlach – tentokrát na stroji vlastní konstrukce. Bylo to první úspěšné české letadlo.

Kašpar se narodil se 20. května 1883 v Pardubicích v rodině hoteliéra Františka Kašpara, majitele proslulého hotelu Veselka. Po studiích na pardubické reálce odešel do Prahy na Vysoké učení technické, kde získal titul inženýr. Zajímal se o automobily a tento zájem jej v roce 1907 přivedl do Německa, kde v Mohuči absolvoval automobilový kurz.

O rok později se stal správcem autoparku ve vestfálské Alteně u firmy Basse a Selve. Do Čech se vrátil v lednu 1909 a v březnu nastoupil do mladoboleslavské automobilky Laurin a Klement. Zde pracoval i jeho bratranec Eugen Čihák, s nímž již v červenci 1909 firmu opustil a vrátil se do Pardubic. S místními truhláři pak začali připravovat první aviatické pokusy. Kašpar se pokoušel o vlastní konstrukci draka a motoru, ale nakonec zakoupil jednoplošník Louise Blériota.

Po prvním letu v dubnu 1910 podnikal další vzlety v českých zemních. Slavný let Pardubice-Velká Chuchle uskutečnil 13. května 1911: vzdálenost 121 km překonal za 92 minut ve výšce asi 800 metrů. Dalším jeho slavným letem se stal první dálkový přelet s cestujícím v Čechách na trase Mělník – Chuchle, kterou zdolal za 41 minut a 55 sekund. Jeho pasažérem byl redaktor listu Národní politika Jaroslav Kalva.

V červnu 1911 ale Kašpar neuspěl při pilotní zkoušce ve Vídni podle mezinárodních pravidel. Svou poslední produkci uskutečnil 28. července 1912 v Jindřichově Hradci. Poté s létáním skončil, patrně též kvůli smrti otce, která ho velmi zasáhla.

Definitivní konec pro něj znamenala první světová válka, kterou strávil v hodnosti poručíka daleko od letadel. Po ní zůstal sám, bez prostředků, s velkými dluhy, zneuznán a trpící depresemi. Ve 20. letech se živil obchodováním se dřevem a krátce pracoval na ministerstvu veřejných prací jako referent pro letectví.

Foto: © Dollar Photo Club

Konkurence pro Siri: Asistent Googlu na smartphony s Androidem

Společnost Google z technologické skupiny Alphabet bude dodávat svého digitálního asistenta do chytrých telefonů založených …

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Používáme soubory cookies pro přizpůsobení obsahu webu a sledování návštěvnosti. Data o používání webu sdílíme s našimi partnery pro cílení reklamy a analýzu návštěvnosti. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close