(c) Graphicstock

Interaktivní film z Československa a vznik Betonu

Světová výstava Expo 1967 v kanadském Montrealu (mimochodem ji původně měla hostit Moskva, ale z finančních důvodů se pořadatelství vzdala) je dodnes považována za jednu z vůbec nejúspěšnějších jak z hlediska návštěvnosti, tak i počtu zemí, které se jí zúčastnily.

A obrovský úspěch zaznamenalo i Československo – náš pavilon se stal pátým nejnavštěvovanějším v Montrealu. Architekti Miroslav Řepa a Vladimír Pýcha měli navrhování budovy ztíženo neúplný mi informacemi o tom, co bude náplní pavilonu. Vyprojektovali proto co nejuniverzálnější „kontejner“. Hitem naší expozice se staly historické památky, především slavný pohyblivý dřevěný třebechovický betlém, Věstonická venuše, obrazy mistra Theodorika, předměty z Židovského muzea v Praze nebo oltář od mistra Petra z Levoče. Velkým úspěchem byl i tzv. Kinoautomat – interaktivní filmové představení, které umožňovalo divákům prostřednictvím hlasování rozhodovat o dalším průběhu děje filmu. Hlavním hrdinou filmu nazvaného Člověk a jeho dům byl Miroslav Horníček, který zároveň tyto projekce moderoval.

V rámci naší expozice fungovaly čtyři restaurace: Snack-Bar nabízející rychlé občerstvení, restaurace Praha, kde mohli návštěvníci ochutnat plzeňské pivo, moravské klobásy a pražskou šunku, koliba Bratislava se slovenskými specialitami a luxusní Zámecký restaurant. Po skončení výstavy byl československý pavilon prodán a převezen do Nového Foundlandu, kde dnes plní funkci kulturního centra pro města Gander a Grand Falls.
Projekt Kinoautomat, který připravili Radúz Činčera, Pavel Juráček, Miroslav Horníček a Vladimír Svitáček, slavil v Montrealu obrovský úspěch. Zápletku odstartuje prekérní situace, ve které se ocitá atraktivní mladá dáma ztvárněná Karlou Chadimovou. Ocitá se nahá, zabalená jen do osušky před zabouchnutými dveřmi svého bytu. V zoufalství zvoní na souseda – pana Nováka, – kterého hraje Miroslav Horníček. Tady měli diváci první možnost volby: má pan Novák sousedku pozvat dál, nebo ne? Miroslav Horníček v jednom rozhovoru vzpomínal, že za celou dobu trvání Expa jen jednou diváci hlasovali pro variantu „Nepouštět“.
Ve všech ostatních případech byla odpověď jednoznačně kladná. A přitom prý, podle Miroslava Horníčka, verze, kdy pan Novák krasavici odmítne, byla mnohem zábavnější…

Československo na Expu 1967 představilo také nový nápoj, tehdy nazvaný nápoj československo-kanadského přátelství. Dnes ho všichni známe pod jménem Beton – tedy Becherovka s tonikem. Becherovka reprezentovala v koktejlu ČSSR, tonic – který byl v té době k mání jen v Tuzexu – představoval Kanadu.

Tento text je úryvkem z knihy:
Jarmila Frejtichová: 1967: Rok, kdy jsem se narodil(a)
ManagamentPress 2017
O knize na stránkách vydavatele
obalka_knihy

Poznámka PH: Proč vlastně dnes nejsou takové „větvící se“ filmy rozšířené, nikoliv pro hlasování v kinech, ale pro individuální výběr? Je jediným problémem cena?

Středověk - ilustrační obrázek. Rukopis rukopisu Ruralia commoda, 14. století, licence obrázku public domain

Středověká Praha

Praha se od říšských i polských velkoměst lišila tím, že nebyla multifunkční. Pražská řemeslná produkce …

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *