Jak se čtou e-knihy: Tablety vs. čtečky

Nabídka elektronických knih se soustavně zvyšuje a zájem ze strany českých uživatelů o ně rozhodně je. Masové rozšíření čteček můžeme očekávat až se zlevněním těchto přístrojů. Podle průzkumu agentury MEDIARESEARCH jsou lidé ochotni dát za čtečku tisíc korun, přinejlepším tisíce tři. E-knihy očekávají čtenáři třikrát levnější než jejich papírové verze. Rozšíření čtecích zařízení naráží mimo jiné na čtenářské zvyky. V budoucnu ho může komplikovat i nekompatibilita čtecích formátů a programů, problematika autorských práv či nedostupnost kvalitních e-knih.
Zařízení na čtení elektronických knih se postupně etablují v portfoliu zajímavých technických hraček. Zároveň roste i mediální pozornost věnovaná elektronickému inkoustu, a tím i informovanost veřejnosti. Na postoj k těmto zařízením má pak velký vliv doporučení známých, kteří mají s elektronickým čtením vlastní zkušenosti. Z výzkumu MEDIARESEARCH vyplynulo, že zhruba pětina respondentů (internetová populace 15+, vzorek 977 lidí) uvažuje o koupi čtečky v horizontu jednoho roku, dalších deset procent uvažuje spíše jen o tabletu.

Paralelně se zlepšuje nabídka těchto zařízení v obchodech s elektronikou, a to jak produktová, tak i cenová. Přesto se stále jedná o relativně drahé zařízení – zvláště pokud zvažujeme i tablet, jehož všestrannost vyhovuje více zejména nejmladší generaci. Na základě výsledků výzkumu očekáváme případné masové rozšíření až se znatelným zlevněním těchto přístrojů. Výzkum internetové populace totiž prokazuje poměrně nízká cenová očekávání u elektronických knih a jejich čteček. Tištěná publikace v ceně 300 Kč by v elektronické formě měla stát maximálně sto korun. Za čtečku by pak lidé byli ochotni dát tak tisícovku, přinejlepším tisíce tři.

Další rozšíření elektronických knih a čteček by mohla komplikovat i nekompatibilita formátů a programů, jejichž pomocí se text převádí do čtečky konkrétního výrobce. Zajímavá bude i problematika autorských práv. I když běžný uživatel je, pokud nebude muset, moc řešit nebude, myslí si Alena Ivánková z MEDIARESEARCH. Co jej podle ní ale naopak bude zajímat, je široká nabídka elektronických knih, nejlépe v kvalitní češtině a grafice. Zde záleží na iniciativě a proaktivitě vydavatelství, která mohou zareagovat nebo trh brzdit.

tisková zpráva společnosti Mediaresearch

Revoluční UV rouška chrání před viry

Vědecký tým Centra pokročilých inovačních technologií VŠB – Technické univerzity Ostrava (CPIT VŠB-TUO) našel řešení …

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Používáme soubory cookies pro přizpůsobení obsahu webu a sledování návštěvnosti. Data o používání webu sdílíme s našimi partnery pro cílení reklamy a analýzu návštěvnosti. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close