Image credit: ESA/Hubble & NASA, Acknowledgement: Judy Schmidt

Ještě divnější, než jsme čekali. U hvězdy podobné Slunci pozorujeme další podivný objekt

Na konci loňského roku byl prezentován velmi zajímavý a také bizarní objev u hvězdy TYC 8998-760-1, která je podobná svou hmotností Slunci, i když je mnohem mladší. Má jen pár milionů let.

Pomoci přístroje SPHERE byla u hvězdy objevena planeta o hmotnosti 14 ± 3 Jupiteru, která okolo hvězdy obíhá ve vzdálenosti 162 AU! To je opravdu hodně. Pluto se dostává od Slunce nejdál 49 AU.

Existuje několik možností, jak podobný objekt vznikl. Jednou z nich je, že planeta byla vytlačena na vzdálenější dráhu nějakým dalším bližším objektem. Vědci ale vyloučili existenci dalšího bližšího objektu o hmotnosti nad 12 Jupiterů.

Alexander Bohn a jeho kolegové nyní oznámili objev planety TYC 8998-760-1 c, která obíhá okolo hvězdy ve vzdálenosti dokonce 320 AU! Zatímco první objekt může být hnědým trpaslíkem, hmotnost nové planety je menší. Podle měření jen 6 ± 1 Jupiteru.

Exoplanet už sice známe tisíce, ale jen velmi málo z nich pozorujeme přímo. TYC 8998-760-1 je navíc prvním přímo pozorovaným multiplanetárním systémem u analogu Slunce. Je to také ideální cíl pro pozorování Kosmickým dalekohledem Jamese Webba (JWST). Velká vzdálenost od hvězdy navíc usnadňuje přímé pozorování a charakterizaci planet přímým zobrazením. JWST by mohl určit složení obou objektů.

Převzato z webu  Exoplanety.cz, upraveno