(c) NASA. Graphicstock

Mohou planety podobné Zemi mít dvě slunce?

Existují dva možné scénáře, kdy může mít planeta dvě slunce. V prvním případě obíhá okolo hvězdy, která je součástí vícenásobného systému. Mateřská hvězda planety tedy obíhá okolo společného těžiště s další hvězdou. Druhou možností je cirkumbinární planeta, která obíhá okolo dvou hvězd současně.

Cirkumbinární planety už v době před objevy exoplanet zpropagovaly Hvězdné války, v nichž se objevuje planeta se dvěma slunci zvaná Tatooine. Kosmický dalekohled Kepler v uplynulých letech objevil několik cirkumbinárních planet. Všechny jsou srovnatelné s Neptunem. Mohou ale existovat i cirkumbinární planety podobné Zemi?

Astronomové se podívali dalekohledy Gemini a VLT na bílého trpaslíka SDSS 1557, který se nachází 1 000 světelných let od nás. Jay Farihi (University College London) a jeho kolegové zjistili, že bílý trpaslík není osamocen, ale obíhá v páru s hnědým trpaslíkem o hmotnosti 60 Jupiterů. Vzdálenost mezi objekty není příliš velká, oběhnou okolo sebe za 2,3 hodiny.

V atmosférách mnoha bílých trpaslíků vědci objevují „znečištění“ v podobě prvků, které tam nemají co dělat. Připomeňme, že bílý trpaslík je v podstatě obnažené jádro hvězdy poté, co odhodila plynovou obálku. Podobný proces způsobí v systému chaos, takže směrem k trpaslíkovi se dostávají zbytky planet a asteroidy, které jsou slapovými silami roztrhány a následně dopadají do atmosféry trpaslíka.

SDSS 1557 je jedním ze znečištěných bílých trpaslíků. Pozorování odhalila stopy křemíku, hořčíku a dalších kovů o souhrnné hmotnosti odpovídající asteroidu o průměru 4 km.

Podle autorů studie je to důkaz, že mohou vznikat i cirkumbinární planety zemského typu. Na SDSS 1557 by se měl v blízké době podívat i Hubblův dalekohled.

Převzato z webu Exoplanety.cz, upraveno