Pokrok v biologické léčbě astmatu

Astma bronchiale je běžné onemocnění, kterým trpí skoro 10% populace. Ačkoli je astma ve většině případů dobře léčitelné, u části pacientů je léčba náročná a nezřídka založena na léčbě biologické. Nyní se nejen ve Fakultní nemocnici Brno otevírá nová naděje pro pacienty s těžkým astma bronchiale.

„Astma je běžné onemocnění, se kterým se setkáváme každý den. Bohužel u části pacientů nezabírají klasické inhalační léky a je nutné pacienty léčit pomocí glukokortikoidů, nejčastěji podávaných ve formě tablet.“ Přibližuje problematiku doc. MUDr. Milan Sova, Ph.D., přednosta Kliniky nemocí plicních a TBC, Fakultní nemocnice Brno.

Glukortikoidy jsou léky, které mohou mít závažné nežádoucí účinky, a proto se lékaři snaží jejich dlouhodobému podávání vyhnout. „Nejčastěji se jedná o zvýšenou chuť k jídlu, rozvoj cukrovky, změny vlastností kůže a další nežádoucí účinky, které jsou pro naše pacienty velmi omezující“ doplňuje doc. Sova.

Biologická léčba astmatu je na trhu k dispozici již řadu let. Bohužel starší způsoby léčby nejsou vhodné pro všechny pacienty. Proto vědci neustále vyvíjejí nové způsoby biologické léčby. „Věda se za poslední dekády posunula neuvěřitelně dopředu. Starší biologika působí například na imunoglobulin E nebo na některé typy interleukinů. Nově se k rutinnímu užití blíží nový lék, založený na ovlivnění tzv. thymického stromálního lymfopoetinu, který představuje naději pro pacienty, kteří nemohou být léčeni dříve používanými léky nebo na ně neragují.“ upřesňuje doc. Sova.

oznámení Fakultní nemocnice Brno

Jak určit, zda bude nanoterapie účinná pro pacienta?

Vědecká komunita i farmaceutické společnosti upírají velkou pozornost k vývoji nanoléčiv jako nedílné součásti moderních …