Výběr základních údajů o zavádění mobilních telefonů v České republice.
– Češi a Slováci si mohli z mobilu poprvé zavolat 12. září 1991, kdy byla oficiálně spuštěna NMT síť společnosti EuroTel. Vlastnictví mobilního telefonu bylo v té době viditelným symbolem bohatství. Při pohledu do dobových ceníků není divu; aktivace služby stála 29 000 Kčs, měsíční paušál vyšel na dva a půl tisíce korun a za minutu hovoru, včetně příchozího, si EuroTel účtoval 15 Kčs. Průměrná mzda v Československu přitom v té době dosahovala 3 800 korun.
– Ještě v roce 1995 se kvůli monopolu společnosti EuroTel (ta byla společným podnikem americké firmy Atlantic West a telekomunikační společnosti SPT Telecom; jejím nástupcem je dnešní O2) dal nejlevnější mobil s aktivací pořídit za 35 000 korun, více než čtyři průměrné hrubé měsíční mzdy, minuta hovoru stála 12 korun. Kromě velkých kufříkových telefonů se i v původem severské síti NMT (Nordic Mobile Telephony) postupně objevily také menší přístroje do kapsy.
– Změnu do způsobu využívání mobilních telefonů přineslo až spuštění modernější digitální sítě GSM (Global System for Mobile Communications), která se v Evropě začala prosazovat od začátku 90. let. O vybudování sítě rozhodla vláda v srpnu 1995 a o necelý rok později se již telefonovalo. Jako první přišel 1. července 1996 na trh EuroTel, o čtvrtrok později zahájila provoz konkurenční GSM síť Paegas společnosti RadioMobil (předchůdce dnešního T-Mobilu).
– Příchod konkurence a nástup dotovaných telefonů (a na podzim 1997 také předplacených karet, jež umožnily volat i lidem, kteří nemohli nebo nechtěli platit několikasetkorunový měsíční paušál) výrazně rozšířil počty mobilních telefonů. Zatímco v roce 1995 bylo v ČR 45 725 telefonů sítě NMT, o rok později už lidé používali přes 200 000 mobilů. Na přelomu let 1998 až 1999 pak počet uživatelů překročil milion.
– Na jaře 2000 pak český mobilní trh zažil další velkou změnu, když začal zákazníky lákat Český Mobil, který provozoval síť s názvem Oskar (později jej odkoupil nadnárodní Vodafone). Konkurence přinesla další snížení cen, postupem času však začalo přibývat kritických hlasů, podle kterých – zejména ve srovnání se zahraničím – byly ceny volání v ČR příliš vysoké. Odborníci poukazovali i na to, že se v ČR pomalu prosazují technologické novinky, například rychlý mobilní internet.
– V lednu 2006, jen půl roku předtím, než tehdejší Eurotel ukončil po 15 letech provoz sítě NMT pro hlasové volání, přišla jedna z nejdůležitějších změn, alespoň z pohledu zákazníka. Před zhruba deseti lety se totiž otevřela možnost ponechat si původní telefonní číslo i v případě přechodu k jinému operátorovi (do té doby znamenala změna poskytovatele služeb nevyhnutelně i nové číslo). Díky přenositelnosti se mimo jiné zvýšil tlak na ceny a lidé, kteří chtěli operátora změnit, se často dočkali velmi lákavé nabídky od původní firmy.
– Řadu let se hovořilo o možném příchodu dalšího operátora, kromě nepříliš úspěšné sítě U:fon, používající ale nestandardní telefony, však zůstávalo jen u spekulací. Vstup nového hráče nepřinesla ani aukce kmitočtů pro rychlé mobilní sítě LTE před čtyřmi lety. Nová konkurence nicméně na trh přišla, a to na podzim 2012 v podobě virtuálních operátorů. O nástup firem, které využívají infrastrukturu stávajících operátorů, se výrazně zasloužil tlak Českého telekomunikačního úřadu.
– Ve stejné době, jako na trh začali přicházet virtuální operátoři, se čeští zákazníci dočkali i výrazné změny v cenách. V dubnu 2013 totiž Telefónica (dnešní O2) nabídla neomezené volání a SMS za 749 korun měsíčně (při uzavření smlouvy na dva roky), tedy více než dvakrát levněji, než bylo do té doby zvykem. Na její krok ovšem brzy reagovala podobnými cenami i konkurence, firmy ale částečně omezily nabízení výhodnějších cen lidem, kteří hrozili odchodem.
– Dnes je v ČR podle dostupných údajů přes 14 milionů aktivních mobilních čísel, tedy na každého občana připadá více než jedno. Část z karet ale slouží pro různá technická zařízení, jako jsou například poplašná zařízení nebo třeba dálková ovládání garáží. Vedle tří mobilních operátorů pak v České republice funguje více než stovka virtuálních operátorů.