Stroj mopedix, elektrický nástupce legendární Babetty, získal čerstvě homologaci a vydal se na první oficiální cestu po českých silnicích. Start byl na Technické univerzitě v Liberci, jejíž odborníci pomáhali s vývojem elektrovýzbroje stroje. Cíl byl neskromný, jedno z nejvyšších míst v naší republice, kam lze ještě dojet po asfaltu: Ještěd.
Elektrovýzbroj z TULky
Na začátku se jen parta přátel ze Zaječic u Pyšel chtěla vysmát provokacím ruského nacionalistického motorkářského klubu Noční vlci, a tak založila recesistický moped gang. Tisíce kilometrů strávených na starých benzínových strojích vyústilo v další šílený nápad: mopedizovat svět elektrickou verzí mopedu.
„Vyrobili jsme proto pohodlný a hezký stroj, na kterém se jede příjemně, a teď ho chceme nabídnout lidem, kteří vidí svět jako my a chtějí udávat trend. A taky jsme chtěli nahlodat urputnost majitelů velkoobjemových motorek a překvapit pamětníky starých mopedů,“ říká Jindřich Melichar ze start-upu Goodped, jenž stál u zrodu mopedu Mopedix Electrix.
Na vývoji elektromopedu se významnou měrou podílely české vysoké školy. Autorem nadčasového designu mopedixu je Vlastimil Bartas z ateliéru průmyslového designu Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Pavel Jandura a Lukáš Krčmář z Fakulty mechatroniky, informatiky a mezioborových studií Technické univerzity v Liberci pomáhali s řešením elektrovýzbroje.
„Od baterie až k trakčnímu pohonu, ladili jsme i dvanáctivoltový systém, jako jsou světla, blinkry a displej. V našich laboratořích jsme měřili elektromagnetickou kompatibilitu nebo nastavovali jednotlivé parametry v řídicí jednotce,“ říká Lukáš Krčmář. Spolupráce běžela v rámci Operačního programu OP PIK – Vývoj elektrického mopedu nové generace.
„Zapojení univerzit pro nás bylo klíčové i během procesu získání homologace pro provoz na pozemních komunikacích. Špičkoví odborníci z obou univerzit si s naším zadáním poradili velmi dobře a mají náš velký respekt,“ shrnuje Miroslav Špaček z Goodpedu.
Malý velký stroj
Mopedix Electrix od start-upu Goodped ze Zaječic u Pyšel na první pohled připomíná legendární Babettu, ale to jen díky šlapacím pedálům. I když spadá do kategorie malých motocyklů, pyšní se bytelnou ocelovou konstrukcí s úctyhodnou nosností 176 kilogramů, takže uveze pohodlně řidiče nebo řidičku a ještě jednu osobu nebo objemný náklad.
Baterie má kapacitu 45 Ah a podle způsobu zacházení vydrží i přes 1000 nabíjecích cyklů. Je určena pro nabíjení z běžné domácí zásuvky 230 V. Moped vás i s nákladem doveze na jedno nabití 70–80 kilometrů. „Standardní nabíječka dodá mopedu energii za 7,5 hodiny, turbo motorku dobije do plné kapacity za 2,5 hodiny,“ říká Pavel Jandura z Fakulty mechatroniky, informatiky a mezioborových studií Technické univerzity v Liberci a dodává:
„Oceňuji i snahu nejen montovat, ale i vyrábět maximum možných komponent jako baterie, kabelové svazky nebo rám přímo v České republice. Motorka má také na danou homologační kategorii L1e-B, což je dvoukolový moped, nezvykle vysokou dynamiku jízdy a řidič necítí žádné vibrace.“
Křest Ještědem
Mopedix Electrix prošel homologací u uznávané certifikační agentury SÜD TÜV Czech a začátkem letošního června získal od ministerstva dopravy schválení pro provoz na pozemních komunikacích. A protože start-up již zahájil montáž první výrobní série, mohou první elektromopedisté bez obav vyrazit z polňaček i na české a evropské silnice.
Oficiální uvedení na české silnice podstoupil mopedix dnes v Liberci. Start byl přímo v sídle Technické univerzity v Liberci, kde se finální stroj a vývojový tým včetně zástupců univerzit představili médiím a veřejnosti. A aby to byl pořádný křest, vyrazilo pět mopedixů na spanilou jízdu z Liberce k horskému vysílači a hotelu na vrcholu Ještědu. Výška přes 1000 metrů je na českých silnicích málokdy k dosažení po asfaltu, a mopedixy tak prokázaly svou sílu a odolnost.
Cena stroje Mopedix Electrix se pohybuje okolo 130 tisíc korun a vývojáři brzy slibují také novinku v podobě originálního ozvučení během jízdy, které si každá jezdkyně nebo jezdec budou moci zvolit na míru.