(c) Graphicstock

Nové přípravky pro rostliny podporují růst a chrání

Výsledkem dlouhodobého výzkumu a vývoje v laboratořích Biologického centra AV ČR jsou dva originální přírodní přípravky pro podporu růstu a ochranu rostlin SUPRESIL DUO® a NEMASIL FORTE®. Díky použití živých organismů se jedná o účinné a ekologicky šetrné přípravky, které zušlechťují půdu, zvyšují využití živin a chrání rostliny před hmyzími škůdci. Oba produkty zatím vyrábí Biologické centrum AV ČR a nabízí je zájemcům k prodeji ve svém vědeckém kampusu v Českých Budějovicích a nově také na e-shopu.

SUPRESIL DUO® je rostlinný biostimulant navržený speciálně pro podporu zdravého růstu a vývoje rostlin. Obsahuje užitečné mikroorganismy, které působí synergicky s rostlinami, zvyšují jejich odolnost vůči stresovým podmínkám a zlepšují absorpci živin. SUPRESIL DUO® také pomáhá posílit imunitní systém rostlin a chrání je před škůdci a chorobami.

NEMASIL FORTE® je dalším významným přírodním přípravkem, který využívá živé organismy. Jeho klíčovou složkou jsou entomopatogenní hlístice, které představují přirozený a ekologický způsob boje proti škůdcům rostlin. Tyto hlístice účinně likvidují hmyzí škůdce a přispívají k udržení zdravého prostředí pro růst rostlin.

Oba produkty SUPRESIL DUO® a NEMASIL FORTE® vědci poprvé představili veřejnosti na letošní jarní výstavě Hobby v Českých Budějovicích. „V našem stánku jsme měli možnost prezentovat výhody našich přípravků a poskytovat odborné rady a informace. Velký zájem veřejnosti o tyto produkty a o další přírodní alternativy pro zdravé pěstování a ochranu rostlin proti škůdcům a chorobám nás mile překvapil,“ říká vedoucí řešitelského týmu Rostislav Zemek. Právě hledání inovativních řešení, která by poskytla pěstitelům rostlin ekologicky šetrné a účinné produkty, bylo hlavním cílem vědeckého vývoje.

„Jsme moc rádi, že se podařilo dotáhnout náš výzkum až do fáze uvedení těchto produktů na trh. O naše přípravky SUPRESIL DUO® i NEMASIL FORTE® byl na výstavě Hobby v Českých Budějovicích velký zájem a jejich prodej překonal naše očekávání.“

„To potvrzuje, že pěstitelé rostlin hledají vhodné přírodní alternativy k průmyslovým hnojivům a syntetickým pesticidům,“ dodává Rostislav Zemek.

Před samotným uvedením přípravků na trh výzkumníci provedli rozsáhlé testování přípravku SUPRESIL DUO® s pomocí zájemců z celé České republiky. Pěstitelé měli možnost zdarma získat balení přípravku a zhodnotit jeho účinky při pěstování nejrůznějších druhů rostlin.

„Velice nás těší, že většina respondentů potvrdila pozitivní účinky SUPRESIL DUO® na růst a vitalitu pěstovaných rostlin,“ říká Monika Severinová, manažerka transferu technologií.

„Pro nás je tato zpětná vazba velmi cenná, protože jsme tak mohli ověřit účinnost a spolehlivost přípravku v reálných podmínkách.“

Přípravky SUPRESIL DUO® a NEMASIL FORTE® je možné koupit přímo v Biologickém centru po předchozí objednávce nebo také objednat či osobně vyzvednout v e-shopu Agromanualshop.cz, provozovaném firmou Kurent, s.r.o. „Spolupráce se zavedeným internetovým obchodem s nabídkou přípravků na ochranu rostlin je pro úspěšnou komercializaci našich produktů nezbytná,“ říká Petr Maršík z Úseku transferu technologií Biologického centra. „Zatím jsme schopni poptávku pokrýt výrobou v rámci našeho pracoviště, ale do budoucna uvažujeme o dalších možnostech, např. založení spin-off nebo prodeji licencí.“

Oba přípravky jsou schváleny Ústředním kontrolním a zkušebním ústavem zemědělským a jsou povoleny pro použití v ekologické produkci v souladu s Nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/848. Přípravky vznikly jako výstupy projektu TP01010022 Podpora ověření aplikačního potenciálu 2.0 na Biologickém centru AV ČR se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu GAMA 2.

Podrobně o přípravcích

NEMASIL FORTE® je 100% biologický přípravek na ochranu rostlin před hmyzími škůdci, zejména těmi, kteří žijí v půdě. Přípravek obsahuje původní českou hlístici Steinernema feltiae, což je vůbec nejčastější druh parazitických háďátek v České republice, hubící hmyzí škůdce. Háďátka jsou ve vlhkém vermikulitu, jehož aplikace vylehčuje a zušlechťuje půdu.

Stoprocentně přírodní produkt.
Účinný organismus původní v České republice.
Obohacuje půdu o vysoce účinné parazity hubící hmyzí škůdce.
Zcela bezpečný pro necílové organismy, člověka i domácí mazlíčky.
Hubí larvy hmyzu během několika dnů.
Hlístice v půdě přetrvávají a poskytují dlouhodobou ochranu.
Inertní nosič vylehčuje, provzdušňuje a zušlechťuje půdu.
SUPRESIL DUO® je přírodní biostimulant pro rostliny, který obsahuje dva druhy užitečných mikroskopických hub. Tyto houby podporují růst rostlin, zvyšují jejich vitalitu a odolnost, zároveň zabraňují výskytu škůdců a nemocí rostlin a také vylepšují vlastnosti půdy. Biostimulant lze použít při pěstování všech plodin včetně zeleniny, bylin a ovocných a okrasných rostlin.

Jedná se o zcela přírodní produkt.
Obohacuje půdu či pěstební substrát o užitečné mikroorganismy.
Má pozitivní vliv na vzcházení rostlin.
Podporuje rozvoj kořenového systému.
Omezuje výskyt škůdců a rostlinných patogenů.
Urychluje rozkládání organických látek v půdě a uvolňování minerálních živin.
Stimuluje růst rostlin a zvyšuje jejich vitalitu a odolnost vůči stresovým faktorům.