Foto: kentoh / Dollar Photo Club

Simulátor kvantového počítače se 41 qubity

Atos, přední globální společnost v oblasti digitální transformace, dodá nejmodernější kvantový učební stroj do Skandinávie, Dánské technické univerzitě (DTU). Kvantový učební stroj Atos je první průmyslový a na klíč připravený kvantový systém, který dokáže simulovat až 41 qubitů (kvantových bitů) a kombinuje v sobě ultra kompaktní systém s programovacím jazykem kvantového softwaru, který se opírá o standardní jazyk aQasm (Atos Quantum Assembly Language). Díky infrastruktuře založené na systému in-memory je možné kapacitu výpočetní simulace kdykoliv navýšit.

DTU první univerzitou v Dánsku, která bude Atos schopný vyvinout až 41 qubitů využívat. „DTU se v tomto směru přidá k několika dalším předním mezinárodním institucím, jako je Národní laboratoř Oak Ridge Ministerstva energií Spojených států amerických, univerzita ve francouzské Remeši a nejnověji Univerzita aplikovaných věd v Horním Rakousku,“ říká Harri Saikkonen, výkonný ředitel Atos Nordics.
Kvantový učební stroj Atos podpoří vyučující a výzkumné pracovníky na DTU při analýze a vytváření nových algoritmů, včetně vývoje nových molekulárních struktur. Vědci a studenti budou mít nyní příležitost spolupracovat s podnikatelskou komunitou na vývoji a testování kvantových programů a algoritmů zítřka, které se budou používat ke zpracování obrovských objemů dat.
„Díky kvantovému učebnímu stroji Atos bude moci DTU experimentovat s kvantovými počítači, které nás nejspíš do několika let obklopí. Získáme tak širší perspektivu a kontext v oblasti kvantové technologie — ať už jde o její fyzickou a materiální podstatu, nebo její programování,“ říká Anders Bjarklev, rektor DTU.
V nadcházejících letech by měla být kvantová výpočetní technika schopna zvládat explozi dat související s konceptem Big Data a internetem věcí. Díky schopnostem zrychlení inovativní cílené výpočetní práce, které se opírají zejména o exascale superpočítač BullSequana, by měla kvantová výpočetní technika rovněž podporovat rozvoj v oblasti hlubokého učení, algoritmů a umělé inteligence v nejrozmanitějších oborech od farmaceutického průmyslu po nové materiály. Společnost Atos za účelem pokroku v této oblasti plánuje uzavřít několik dalších partnerství s výzkumnými středisky a univerzitami po celém světě.

tisková zpráva společnosti Atos