(c) Graphicstock

Start-upy se mohou zabývat i vesmírem

Odpovídá Pet Worden, bývalý ředitel NASA a předseda a výkonného ředitele nadace Breakthrough Initiatives, která rozdává ceny za vědu dokonce třikrát větší, než Nobelovy ceny. Do nadace Breakthrough Initiatives přispívá řada soukromých subjektů.

Na čem v současné době pracujete?

V současné době působím jako předseda a výkonný ředitel nadace Breakthrough Initiatives. Věnujeme se vědeckým otázkám možnosti života ve vesmíru. Jsme v něm sami? Existují zde snad nějaké jiné inteligentní civilizace? Můžeme cestovat v mezihvězdném prostoru? Dříve jsem působil jako ředitel jednoho z výzkumných středisek NASA v Silicon Valley, takže mám silné zázemí i se startupy, které se zabývají vesmírem. Kromě toho jsem poradcem lucemburské vlády, zejména ohledně vesmírných zdrojů a těžbě asteroidů.

Kolik se dnes vrátí z jednoho investovaného dolaru do kosmického výzkumu? Dříve NASA v instruktážním filmu tvrdila, že se jich z jednoho investovaného dolaru do kosmického výzkumu vrací sedm. Kolik je to dnes?

Myslím, že už je to vskutku více. Zajímavé také je, že si zájemci o investice do vesmírného výzkumu všimli jejich velkého finančního potenciálu. Ještě před nějakými dvaceti lety byl poměr mezi vládními a soukromými investicemi v poměru 70:30, dnes je tomu přesně naopak, 30:70 ve prospěch soukromých investic. Existují velmi úspěšné firmy, jako například SpaceX, a kromě toho stovky startupů na celém světě a některé z nich jsou opravdu úspěšné