Ne jeden, ale hned dva nové monoposty formule v sobotu 26. června slavnostně představili studenti brněnského VUT. Mladí konstruktéři z týmu TU Brno Racing se výzev nebojí a vedle jubilejního desátého modelu se spalovacím motorem Dragon X budou letos závodit i se svou první formulí na elektrický pohon. Nazvali ji Dragon e1 a na trati se poprvé ukáže na tuzemském závodu v Mostě. Díky zlepšující se epidemické situaci plánuje tým, který se v poslední sezoně umístil ve světovém žebříčku na 9. místě, také účast na závodech v zahraničí.
Elektrická formule byla pro studenty obrovskou výzvou. O to větší, že se rozhodli vyvinout všechny elektronické systémy sami. „Koupit si hotovou elektroniku se nám nezdála správná cesta, protože Formula Student je především vzdělávací projekt, proto jsme si ji chtěli udělat sami. Nakonec to bylo náročnější, než jsme předpokládali, ale určitě nelitujeme, byla to obrovská zkušenost. Abych to přiblížil, tak jen battery box obsahuje kromě samotných článků baterie i množství elektroniky. Každý ze šesti segmentů má svou vlastní kontrolní desku, která monitoruje teploty a napětí svých článků. Celkově se v baterce nachází téměř 800 článků a monitoruje se 96 napětí a téměř 150 teplot. A to se pořád bavíme jen o baterii vozu,“ popisuje šéf týmu TU Brno Racing Dominik Klement a dodává, že ve světě studentských formulí jsou v tomto přístupu spíše výjimkou.
S elektrickou formulí se výrazně proměnilo i složení týmu. Jeho základnou je stále Fakulta strojního inženýrství, tým se ale výrazně rozkročil napříč celým VUT: zhruba třetinu členů tvoří studenti elektrotechniky, desetinu pak informatici. „Díky tomu si sami vytváříme i veškerý software, který v autě najdete: běží na něm všechny řídicí jednotky, grafické rozhraní pro pilota i grafické rozhraní programu, přes který se celé auto nastavuje. Data z monopostu jsou bezdrátově přenášena naší vlastní telemetrií, i tu jsme vyvíjeli autu na míru,“ vysvětluje Klement.
Vyrobeno doma
Loňskou závodní sezonu zhatila pandemie koronaviru. Tým tak získal na vývoj nových monopostů rok navíc, podle Klementa to ale příliš velká výhra nebyla. „Nemůžeme to počítat jako dva plnohodnotné roky vývoje. Měli jsme omezený přístup na dílnu, řada členů se nemohla vývoje účastnit. Hodně jsme se přesunuli do online prostředí a čas jsme využili třeba pro zlepšení simulací, týmové organizace nebo přípravě na statické disciplíny, jako je prezentace návrhu vozu a byznys plánu,“ říká Klement. A dodává, že některé části formule vznikaly místo v dílně i u jednotlivých studentů doma. „Co v rámci bezpečnosti a technických možností šlo, brali jsme si domů a snažili se na tom pracovat samostatně. I když to samozřejmě to nebylo tak efektivní, jako kdybychom pracovali společně na dílně,“ dodává.
stroj
I přes nesnáze se studentům podařilo dokončit dva monoposty nazvané Dragon X a Dragon e1. Oba dva představí na trati na tuzemském závodu Formula Student Czech Republic, který se jede v srpnu na mosteckém autodromu. Na závody do zahraničí zamíří zatím jen se spalovacím Dragonem X. „Jde o jubilejní desátou formuli, proto jsme jí chtěli letošní sezonu symbolicky věnovat. Mezinárodní závody jsou letos omezeny co do délky konání a počtu účastníků za tým, ale na rozdíl od loňského roku se snad budou konat. V červenci se plánujeme postavit na start v Nizozemí a v srpnu vyrazíme Maďarska,“ plánuje Klement.
Stejně jako v posledních letech prochází proměnou automobilový byznys, mění se i studentská formule. Na některých závodech se pravidla překlápějí ve prospěch elektrických vozů, jinde postupně směřují k hybridnímu pohonu. „S našimi zkušenostmi z vývoje deseti spalovacích monopostů a letos i s prvním elektrickým vozidlem věřím, že bychom v kategorii hybridních vozů byli schopni uspět. Nicméně jaký pohon bude mít formule pro příští sezonu, to zatím přesně nevíme,“ uzavírá Klement.