(c) Graphicstock

Na exoplanetě CoRoT-2b vane vítr naopak, než předpokládají teorie

Horký jupiter CoRoT-2b nejspíše přepíše teorie, ale nevíme, které a jak moc.

CoRoT-2b objevil kosmický dalekohled CoRoT v prvních měsících své mise, která započala na začátku roku 2007. CoRoT byl evropský předchůdce Keplera. Do rok 2012 hledal exoplanety tranzitní metodou.

CoRoT-2b je na první pohled jedním z mnoha horkých jupiterů. Je 1,4krát větší a 3,3krát hmotnější než Jupiter a okolo své hvězdy oběhne za 1,7 dne.

Horcí jupiteři mají řadu společných rysů. Mezi ně patří vázaná rotace. Planeta je k hvězdě nakloněna stále stejnou stranou, což znamená, že na jedné polokouli je věčný den a na druhé zase věčná noc. Samozřejmě to vede k obrovským teplotním rozdílům, které ale částečně vyrovnává atmosféra – to vede k velmi rychlým větrům.

V atmosféře planety se nachází tzv. substelární bod, což je místo, které je nejblíže k mateřské hvězdě – tu byste v tomto bodě měli přímo nad hlavou.

Selský rozum velí, že právě v tomto místě by měla být s ohledem na vázanou rotaci nejvyšší teplota. Paradoxně tomu tam ale není.

Dnes již dokážeme vytvářet hrubé teplotní mapy horkých jupiterů. Ty ukazují, že nejteplejší místo je posunuto o pár desítek stupňů na východ. Souvisí to se zmíněnými silnými větry, které vanou na východ a teplou skvrnu posouvají.

CoRoT-2b má špatný vítr

U horkého jupiteru CoRoT-2b je ale teplá skvrna posunuta asi o 23 stupňů směrem na západ! Autoři studie srovnali CoRoT-2b s devíti dalšími podobnými horkými jupitery a všechny mají skvrnu posunout na východ.

Proč se CoRoT-2b liší? Přesná odpověď není. Vědci nabízejí tři možnosti:

Východní stranu planety pokrývají velká oblaka.
Atmosféra planety by mohla interagovat s magnetickým polem planety, což by znamenalo, že nám CoRoT-2b nabízí vzácnou příležitost ke studiu magnetického pole exoplanety!
Planeta se okolo své osy otočí za delší dobu, než za jakou oběhne okolo hvězdy. V takovém případě by neměla vázanou rotaci, což by znamenalo, že naše představy o interakcích mezi hvězdou a planetou nejsou úplně správné.

Převzato z webu Exoplanety.cz, upraveno