Nový model studentské závodní formule Dragon 6 je historicky nejlehčím vozem z dílny TU Brno Racing. Desítky konstrukčních změn pomohly zredukovat váhu závodního monopostu. Z nuly na sto se tento „drak“ dostane za méně než 3,6 sekundy. O několik vteřin později je už navíc schopný se udržet na stropě tunelu díky přítlaku, který umožňují aerodynamické prvky vozu.
„Hlavním cílem pro letošní sezónu byla redukce a centralizace hmotnosti vozu a také snížení těžiště. Razantními změnami prošly i všechny technické sekce. Nové uspořádání sacího a výfukového systému vedlo k vývoji speciálního turbodmychadla, a to za podpory firmy Honeywell,“ popsal vlastnosti monopostu konstruktér Gabriel Stariak. Studentský tým TU Brno Racing představil Dragon 6 na brněnském výstavišti v pátek 15. dubna v 18:00. Na akci zavítali zástupci Vysokého učení technického v Brně, partneři týmu i vybrané osobnosti z oblasti motoristického sportu.
Příprava monopostu odstartovala na podzim loňského roku dokončením projektových plánů a podkladů. Do výroby šel vůz v polovině prosince. „Použití vysoko-pevnostních slitin hliníku, titanu, karbonových a hybridních tkanin umožňuje výraznou redukci hmotnosti při zachování spolehlivosti součástí. Kde konvenční metody obrábění nestačí, přichází na řadu rapid prototyping, neboli 3D tisk z kovových a plastových materiálů. Pomocí této technologie jsme s předstihem vyrobili náhrady součástí, které jsme usadili na rám ještě dříve, než jsme obdrželi finální obrobené díly,“ vysvětlil vedoucí týmu TU Brno Racing Tomáš Kolečář.
I sebelepší vůz ale závisí na výkonu svého řidiče. „Velmi důležití jsou pro nás piloti studentské formule. Řídit ji při závodech smí jen studenti univerzity, která zaštiťuje tým. Začátkem roku jsme proto dělali na VUT nábor řidičů. Po pohovorech, testování na motokárách a simulátoru zbylo pět kandidátů. Centrum sportovních aktivit VUT nyní poskytuje řidičům kondiční přípravu, která zahrnuje trénink a průběžné testování fyzické kondice, aby byli připraveni na náročné podmínky na závodním okruhu,“ doplnil Kolečář.
Dragon 6 poprvé poměří své síly na neoficiálním německém závodu ZF Kemp ve Friedrichshafenu. Poté tým odcestuje na závody v Itálii, kde bude obhajovat celkové druhé místo z loňského roku. Následně tým zamíří do maďarského Györu a na Automotodrom Most, kde se bude konat závod Formula Student Czech Republic. Nejprestižnějším závodem letošní sezóny bude ale ten na kruhu Hockenheimring. Tým TU Brno Racing sezónu zakončí v polovině srpna. Už nyní ale mají jasné cíle pro další rok: „V dlouhodobém horizontu plánujeme výrobu tzv. monokoku z uhlíkových vláken, karbonových kol. Více se chceme zaměřit i na aerodynamiku vozu,“ naznačil plány do budoucna Stariak.
O týmu TU Brno Racing
TU Brno Racing je studentský tým, který se každoročně účastní soutěže Formula Student, což je odnož původní americké soutěže Formula SAE, jež byla založena v roce 1981. Celý proces, kterým studenti z několika fakult brněnského VUT každoročně prochází, zahrnuje návrh, výrobu i testování závodní formule. Dále také analýzu nákladů, přípravu marketingového plánu a v neposlední řade i samotné závodění. Hlavními aspekty při návrhu a stavbě monopostu nejsou jen spolehlivost, ovladatelnost, výkonnost a bezpečnost, ale porota na soutěžích hodnotí i estetiku nebo cenu vozu. Do projektu Formula Student je celkem zapojeno přes 520 univerzitních týmů z celého světa; z České Republiky pak pochází pět z nich. Týmu TU Brno Racing, který funguje na brněnském VUT, se po pěti letech podařilo postupně proniknout mezi 50 nejlepších univerzitních týmů.