O budoucnosti samořízených aut se spekuluje neustále, co jiné dopravní prostředky? Boenig zvažuje autonomní letadla.
Letadla už dnes nabízejí vysokou míru automatizace, kdy po většinu času za řízení odpovídá autopilot. Na druhé straně zde oproti autonomním automobilům existují jiná rizika. V případě selhání systému může autonomní auto třeba zkusit zabrzdit a zůstat prostě stát, letadlo takovou možnost relativně bezpečného „vypnutí“ nemá.
V modelu Boeing 787 Dreamliner už funguje automatické přistávání i start. Piloti jsou navíc dobře placení, je jich nedostatek, mohou stávkovat nebo, jak s enedávno ukázalo, dokonce s letadlem sami úmyslně havarovat. Důvodů pro jejich nahrazení tedy existuje rozhodně dostatek, má to ale (minimálně) jeden háček. Mike Sinnett, viceprezident Boeingu odpovědný za vývoj technologií, uvedl, že obdobou Turingova testu pro autopiloty by bylo, zda systém dokáže zopakovat přistání pilota Chesleyho Sullenbergera na řece Hudson v roce 2009. Druhou možností bylo zkusit s porouchaným letadlem doletět a přistát na letišti, to však podle všeho dávalo mnohem menší šance na záchranu. Sullenbergerg cestující (i sebe) zachránil díky své schopnosti improvizovat.
Boeing na příští rok plánuje několik testovacích letů plně pod kontrolou autopilota, na palubě však zatím budou vývojáři, nikoliv běžní cestující.
A oproti silniční dopravě je zde ještě jedna věc: na počet přepravených „kilometrolidí“ je letecká doprava neuvěřitelně bezpečná. Zatímco občasná nehoda autonomního automobilu je akceptovatelná, u letecké dopravy se bude požadovat spolehlivost prakticky 100 % – a to jak od cestujících, tak zřejmě i z pohledu regulátorů. Těžko tedy říct, jaký automatizace jaké dopravy bude rychlejší.
Zdroj: The Register