Zdroj: Honeywell Aerospace

Češi dobývají vesmír. Podívejte se s námi na přehled těch nejúspěšnějších misí, za kterými stojí tuzemské firmy

I přesto, jak malá země Česká republika je, na poli kosmického průmyslu a vědy svými dosaženými úspěchy ukazuje, že patří ke světové špičce. Oslavit úspěchy českých firem podnikajících v kosmickém průmyslu a představit novinky, které hýbou kosmickým odvětvím v České republice chce festival Czech Space Week, který potrvá od 28. 11. do 2. 12. Přehled českých firem, které se už do historie kosmického průmyslu stihly zapsat, vám přinášíme v tomto článku.

Na příští zatmění Slunce nemusíme čekat. Stačí k němu vyslat české systémy

Pár týdnů nazpět jsme mohli sledovat i z území Česka částečné zatmění Slunce, při kterém Měsíc zakryl necelou polovinu průměru slunečního disku. Celý úkaz trval více jak dvě hodiny a bylo to největší zatmění nad našim územím až do roku 2026. Kromě toho, že se jedná o fascinující vesmírné divadlo, na které se těší všichni nadšenci kosmu, úplné zatmění Slunce přináší i jedinečnou možnost pro průzkum nejbližšího okolí této hvězdy, tzv. koróny. Díky tomu, že se záře Slunce ztlumí, je možné jeho okolí vyfotit a zkoumat vnější sluneční atmosféru, která skýtá dodnes spoustu nevyřešených otázek. Jednou z nich je: Proč je sluneční koróna mnohem teplejší než samotné Slunce?

Odpověď na tuto otázku bude hledat mise Evropské vesmírné agentury (ESA) Proba-3, na které má nezanedbatelný podíl i česká odnož společnosti Honeywell Aerospace – konkrétně Honeywell Advanced Tech Lab v Brně. Mise Proba-3 představuje první synchronizovanou formaci létající ve vesmíru. Dvojice satelitů bude létat společně a udržovat pevnou konfiguraci. Satelit „Occulter“ bude létat jen 150 m před druhým satelitem „Coronagraph“ a vrhat přesný stín, aby odhalil úponky sluneční koróny. Tým v Honeywell Brno pro tyto účely vyvinul senzor úhlové rychlosti a poprvé spároval tři běžné gyroskopy založené na mikroelektronických mechanických systémech MEMS.

Mise, která přepíše dějiny pozorování sluneční koróny, odstartuje už v příštím roce.

Detekce laserem jako nástroj pro vyšší zabezpečení kosmického provozu

Na oběžné dráze Země se v současné době pohybuje více než 5 500 satelitů a odhaduje se, že do roku 2029 jich tam bude přes 100 000. S ohledem na to se očekává, že bude docházet k více než 40 kolizím družic ročně. Zabezpečení kosmického provozu je tak jedna z hlavních priorit veškerých kosmických aktivit. Úlomky satelitů a kosmická tříšť totiž představují obrovské riziko pro ostatní družice, které mohou poškodit. K výraznému zlepšení zabezpečení kosmického provozu chce přispět brněnská společnost TRL Space právě pomocí speciálně upraveného zařízení LiDAR. Unikátní laser, který TRL Space vyvíjí společně s centrem HiLase, bude ve spojení s detektorem schopen s vysokou přesností monitorovat objekty pohybující se na oběžné dráze.

Kromě detekce objektů ve vesmírů chce společnost TRL Space vyvinout LiDAR i pro plánovou misi LUGO, jejímž cílem je prozkoumat podzemí Měsíce a vytvořit jeho úplnou mapu s rozlišením několika centimetrů. LiDAR vynese na oběžnou dráhu Země už v polovině roku 2024 družice nesoucí název TROLL. Bude se jednat o největší komerční družici od založení České republiky. TRL Space chce touto soukromou investicí demonstrovat schopnost postavit celý satelit a vyslat jej do vesmíru. Společnost si zároveň na družici TROLL otestuje vlastní produkty, které nabídne svým zákazníkům na všech kontinentech – od Afriky až po Spojené státy americké. Patří mezi ně již zmíněný LiDAR, dále kamera na hyperspektrální snímkování, či jednotka pro tzv. onboard data processing a šifrovanou komunikaci. Díky této investici se firma zařadí mezi hrstku evropských systémových integrátorů – tedy firem, které jsou schopny stavět kompletní družice.

Vizualizace družice TROLL; zdroj: TRL Space Systems

Účinná technika obrany Země před možnou srážkou s asteroidem

V září letošního roku obletěla svět zpráva, když se NASA podařil první test planetární obrany lidstva. Sonda DART narazila do planetky Dimorphos a tím změnila jeho oběžnou dráhu. Na tuto první část mise AIDA (Asteroid Impact and Deflection Assessment) naváže již v roce 2024 její druhá část s názvem Hera, která ponese i českou stopu od společnosti OHB Czechspace. Její tým vyvíjí kompletní nosnou konstrukci sondy, která poskytuje všechna nezbytná rozhraní pro vědecké přístroje a servisní nástroje, jako jsou solární panely, baterie, anténa nebo počítač, a dokonce hlavní rozhraní směrem k raketě.

Kromě planetární obrany se OHB Czechspace soustředí na svou novou vědeckou misi SOVA, která bude mít pozitivní dopad na budoucí globální výzvy – pomůže řešit problematiku změny klimatu prostřednictvím zlepšení předpovědi extrémních jevů počasí, jako jsou silné bouře nebo záplavy. Česká družice SOVA bude pomocí unikátního přístroje nahlížet do zemské atmosféry a studovat gravitační vlny. Tyto pohyby vzduchu se šíří ve vyšších a dosud nedostatečně prozkoumaných vrstvách zemské atmosféry a ovlivňují počasí v nejnižší vrstvě.

Česká vlajka na nové generaci evropských raket Ariane 6

Pohled na ERES komponentu, zdroj: ATC Space

Nová nosná raketa Ariane 6 vyvíjená Evropskou kosmickou agenturou uskuteční svůj premiérový let v posledním čtvrtletí roku 2023 a na svém boku bude mít díky klatovské společnosti ATC Space i státní symbol České republiky. Firma na raketu dodává klíčové komponenty bez kterých, se žádná evropská raketa Ariane 6 neobejde. Jedná se o největší letový hardware, jaký kdy byl v ČR vyroben a také největší obchodní příležitost v oblasti kosmických aktivit, po dosažení plné letové kadence, půjde o stovky milionů korun obratu.

Projekt raket Ariane 6 za více než 3,6 miliardy eur, tedy přes 90 miliard korun, Evropské kosmické agentury má v plánu první start v posledním kvartálu příštího roku. Komponenty ATC Space však již prošly posledními zkouškami a jsou připravené k montáži nosné rakety.